V nenápadné dílně vznikají funkční repliky válečných letadel

Repliky válečných letadel vyrábí v malé dílně ve Stojčíně na pomezí jižních Čech a Vysočiny

Letouny, které na začátku 20. století rozhodovaly o převaze sil, si můžete prohlédnout i dnes. A to díky skupině Pterodactyl Flight, která na pomezí jižních Čech a Vysočiny repliky letadel vyrábí.

„Musí to hrát. Když je tupý zvuk, potřebuje to ještě napnout,“ poklepává Petr Míka na trup letadla Piper. Letuschopná replika druhoválečného letounu vznikla jako řada dalších v nenápadné dílně ve Stojčíně na Pelhřimovsku.

„Z hlediska bezpečnosti nevyrábíme trup podle originální konstrukce, kdy byl trup celodřevěný a vypnutý lany, ale používáme letecké tenkostěnné bezešvé trubky a potahujeme je syntetickým plátnem oproti originálu, kde se používalo klasické plátno,“ popisuje.

V dílně má k dispozici například originální plán anglického stroje SE5. „Tento plán musíme nejprve přizpůsobit předpisům, které platí tady v České republice, a také přizpůsobit rozměrům pilotů, kteří za těch posledních sto let narostli. Podle toho se musí plán přepočítat. Většinou děláme repliky 85 procent originálu, což je pro laika k nerozeznání,“ říká.

Originální plány jsou podle něj dnes k sehnání na internetu. „Ještě je spousta lidí, kteří vyrobí i originál letadla přesně podle těch postupů, které se používaly před sto lety. To jsou třeba výrobci na Novém Zélandu,“ dodává Petr Míka.

Doba výroby jednoho stroje se odvíjí od typu letadla a dřívějších zkušeností. „V průměru to trvá od jednoho a půl roku až do tří nebo čtyř let,“ prozrazuje Petr Míka.

V dílně ve Stojčíně vznikají repliky prvo i druhoválečných letadel buď na zakázku nebo pro potřeby skupiny Pterodactyl Flight. Milovníci vojenské historie je pak mohou vidět na řadě leteckých dnů, teď hlavně v zahraničí – ve Francii a Polsku, kde letošní přehlídky připomínají sto let od konce první světové války.

Spustit audio

Související