Dvě historické lokomotivy a vůz naložený betonovými panely testují nosnost nového mostu přes Orlík
Na novém železničním mostě přes přehradu Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku začaly zatěžovací zkoušky. Správa železnic k tomu využívá dvě historické lokomotivy a vůz naložený betonovými panely. Nový most o délce 316 metrů má největší železobetonový oblouk v Česku s rozpětím 156 metrů. Cílem testů je prověřit jeho nosnost.
„Zatěžovací sestava zastaví v přesně dané poloze na mostě a sleduje se pokles nebo deformace té konstrukce,“ popisuje vedoucí projektu společnosti Metrostav Milan Špička.
Téměř 350 tun těžkou testovací vlakovou soupravu sleduje i hlavní inženýr stavby Petr Žákovec. „Vůz váží 54 tun, lokomotiva Šlechtična dohromady s tendrem asi 170 tun a lokomotiva Sergej 116 tun. Jde samozřejmě také o zatížení na různé délky stroje, Šlechtična je dlouhá, Sergej o něco kratší a vůz nejkratší. Toto zatěžovací schéma se používá už dlouho,“ upřesňuje.
Při testech se sleduje především průhyb konstrukce v jednotlivých polích mostu. „Konstrukce je osazená spoustou měřicích zařízení, máme tam například indikátorové hodinky. Také jsou natažené struny uprostřed rozpětí a měříme jejich pokles vůči zemi. A potom se měří geodeticky průhyby a deformace,“ vyjmenovává Petr Žákovec.
Zátěžové zkoušky vzbudily velký zájem obyvatel z blízkého okolí, podívat se na ně přišel například Martin Petřík. „Já bydlím támhle za lesem musím říct, že most je i architektonicky velmi pěkný. Utvrzuje mě to v tom, že když ti správní lidé chtějí, tak to jde,“ komentuje.
Správa železnic za nový most přes přehradu Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku zaplatí zhruba 685 milionů korun. Cestující se po něm poprvé projedou ve čtvrtek 28. listopadu.
Související
-
Největší mostní oblouk v Česku dokončili stavaři nad přehradou Orlík. Vnitřkem se dá projít
Největší mostní oblouk v Česku propojili stavaři u Červené nad Vltavou. Má rozpětí 156 metrů a z jednoho břehu na druhý se dá projít úzkou šachtou přímo uvnitř konstrukce.
-
Největší železniční oblouk v zemi překlene Vltavu u Orlíku. Původní historický most zůstane vedle
Břehy řeky Vltavy mezi Červenou a Červeným Újezdcem na Písecku spojí nový obloukový most. Roste hned vedle stávající konstrukce z roku 1889, která měla jít původně k zemi.
-
Podolský most přes přehradu Orlík se znovu stal kulturní památkou. Vešel i do válečné historie
Železobetonový Podolský most na Písecku je podle památkářů vrcholem československého mostního stavitelství před 2. světovou válkou. I proto se opět stal kulturní památkou.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Vrtulník z nějakého důvodu prostě letěl dál, přeživší bohužel nejsou, řekl Trump o tragédii ve Washingtonu
-
DeepSeek není převratný, jen další vlivový nástroj Číny. Ostatní teď ale musí zlevnit, říká odborník
-
Izrael po odkladu propustil palestinské vězně. Z izraelského vězení vyjely dva autobusy Červeného kříže
-
Evropská centrální banka odmítá Bitcoin v rezervách. ,Musíme mít bezpečné rezervy, ‘ řekla prezidentka