Dokázali to! Všichni běžci v dresu Českého rozhlasu doběhli do cíle půlmaratonu

Zbyněk a Zdeněk, kteří se na půlmaraton připravovali s Českým rozhlasem, na trati
Zbyněk a Zdeněk, kteří se na půlmaraton připravovali s Českým rozhlasem, na trati

Může každý, třeba i člověk, který dosud příliš nesportoval, zvládnout půlmaraton? S touto otázkou jsme v březnu hledali dobrovolníky pro unikátní projekt Návod na půlmaraton. Sedm běžců absolvovalo tříměsíční přípravu a nakonec všichni úspěšně dorazili i do cíle!

Alena, Dana, Lucie, Daniela, Zdeněk, Zbyněk a Petr uběhli v sobotu 4. června celou trať Mattoni 1/2Maratonu České Budějovice. Některým šlo o dobrý čas, jiní se chtěli jen dostat do cíle v tříhodinovém limitu, ale pro všechny to byla velká výzva a v cíli nechyběly silné emoce.

Všichni běžci, kteří oblékli dres Českého rozhlasu, jsou ve věku 40 až 50 let. Někteří před začátkem rozhlasového Návodu na půlmaraton ani příliš nesportovali. Na náročný závod je ale během tří měsíců dokázali připravit trenér Lukáš Martinek a výživový poradce David Kimmer z Centra prevence civilizačních chorob Jihočeské univerzity.

Výsledný čas běžců Návodu na půlmaraton. Gratulujeme!
Petr - 01:40:09
Zdeněk - 02:06:55
Zbyněk - 02:08:04
Daniela - 02:15:24
Lucie - 02:29:08
Dana - 02:44:01
Alena - 02:45:25

Petr Buchlovský z Prachatic zdolal svůj osobní rekord z tréninků. „Jsem spokojený, že jsem do projektu rozhlasu šel a že jsem zaběhl. Vynikající čas, snový, můj nejlepší. Bylo vidět, že ten trénink s odborníky mi něco dal,“ komentoval. V cíli přijímal gratulace od celé rodiny. „Přijeli, jsem strašně rád, že tu jsou, že mě podpořili a že jsem se mohl podělit o první dojmy. Příští rok tu určitě budu znovu a pokusím se čas zase vylepšit,“ dodal.

Velkou podporu měla u trati také Alena Koukolová z Českých Budějovic. „Nejvíc mi fandí moje maminka a bratr. Teď je seznamuji s trenérem Lukášem. Od té doby, co jsem se dozvěděla, že Lukáš poběží celou dobu se mnou, se docela těším,“ řekla před startem.

Lukáš Martinek chtěl být pro pomalejší skupinu běžců hlavně psychickou podporou. Při udílení pokynů před závodem prokázal smysl pro humor. „Ti nejlepší mají za úkol se držet s Keňany, nejlépe předběhnout a zvítězit. A pak jsme my, my máme za úkol doběhnout, a to je pro nás největší vítězství,“ komentoval.

Ne pro všechny ale byla příprava během celého Návodu na půlmaraton bezproblémová. Lucii Součkovou a Zdeňka Chaloupku zbrzdily zdravotní potíže. „V době, kdy jsem byl ve vrcholné fázi přípravy a už jsem se těšil, jak mi to pomaže, jak rychle poběžím, tak mě dohnaly moje plicní problémy, astma, bronchitida a rozedma a na tři týdny jsem naprosto vypadl z tréninku. Nemohl jsem dělat vůbec nic, protože jsem se neustále dusil a kašlal,“ popsal Zdeněk.

Lucii potrápilo koleno. „Ozvalo se spíše starší zranění, které zřejmě probudil intenzivní trénink. Neplánovaně jsem si musela dát skoro na dva týdny přestávku. Potom se příprava úplně změnila, Lukáš mi přesunul tréninky na kolo a fyzičku jsem udržovala na kole, což bylo možná ještě náročnější, radši bych běhala,“ prozradila.

Dana v cíli s autorkou pořadu Návod na půlmaraton Márií Pfeiferovou

Podle trenéra Lukáše Martinka se při běžecké přípravě mohou objevit malá i větší zranění. „Malá zranění jsou přetížené svaly nebo přetažené šlachy. To může nastat kvůli nedostatečné regeneraci, kdy člověk tvrdě trénuje a málo odpočívá. Odpočinek je opravdu velice důležitý. Větší problém je, když se například znovu objeví právě dávná zranění, a to často v tu nejméně vhodnou dobu. Nicméně skoro všechno se dá vyřešit jako v případě Lucky, která přešla na kolo,“ uvedl.

Dana Čápová díky přípravě na půlmaraton s Českým rozhlasem České Budějovice zhubla deset kilogramů. „Hodně to pro mě znamená, protože o takovém váhovém úbytku za tři měsíce jsem ani nesnila. Je vidět, že ten pohyb byl hodně efektivní. Určitě bylo důležité, že jsem chodila a pak běhala podle předepsané tepové frekvence,“ zmínila. Běhat chce Dana i nadále.

Svůj první půlmaraton zvládl v sobotu i Zbyněk Mácha, který už téměř třicet let sportuje v oddílu taekwon-do v Třeboni. Podle svých slov věděl, co od svého těla může čekat, přesto jej překvapilo, že se mu také podařilo zhubnout. „Byl to pro mě dlouhodobě dost problém, teď se ukázalo, že když na sobě člověk opravdu systematicky pracuje, tak úspěch přijde,“ komentoval.

Na správnou stravu po celou dobu přípravy i těsně před startem dohlížel výživový poradce David Kimmer. S výsledky běžců byl spokojený. „Jsou dobře připravení. Těm, u kterých byla potřeba redukce hmotnosti, se opravdu podařilo zhubnout. Další navyšovali aktivní tělesnou hmotu,“ uvedl.

Alena s úsměvem na pátém kilometru

V rozhlasovém stanu pak krátce před startem připravil i poslední, velice důležité jídlo. „Dostanou ovesnou kaši s ořechy, semínky a banánem. Pak už to během závodu bude jen na suplementaci. Těm, kteří budou na trati více než dvě hodiny doporučuji hořčík a nějaké rychlé cukry v podobě energetického gelu, aby v klidu doběhli a nebojovali s křečemi,“ doplnil.

I když některé nakonec stál závod víc sil než ostatní, proběhnutí cílovou rovinkou si všichni náležitě užili. Na běh účastníci Návodu na půlmaraton podle svých slov rozhodně nezanevřou a rok se opět chtějí postavit na start 21 kilometrů dlouhé trasy.

Mattoni 1/2Maraton České Budějovice vyhrál Keňan Barselius Kipyego s časem 01:00:30. Nejlepším českým závodníkem byl Jiří Homoláč, který ale s výsledkem 01:10:58 nebyl vůbec spokojený.

Zážitky účastníků z celé přípravy i užitečné rady trenéra a výživového poradce pro další běžce stále najdete v pořadu Návod na půlmaraton. Všechny díly ZDE.


Partnery Návodu na půlmaraton jsou Centrum prevence civilizačních chorob při Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Deník jižní Čechy a RunCzech, organizátor Mattoni 1/2Maratonu České Budějovice.

Českobudějovickými ulicemi při půlmaratonu běželo tři a půl tisíce lidí
Spustit audio

Související