Desatero horské turistiky. Vrstvěte oblečení, přibalte svačinu a startujte pomalu

Před túrou sledujte předpověď počasí a oblečte se podle ní. Do batohu vždy přibalte pláštěnku, několik kusů spodních vrstev oblečení, rezervní ponožky, jídlo a pití
Před túrou sledujte předpověď počasí a oblečte se podle ní. Do batohu vždy přibalte pláštěnku, několik kusů spodních vrstev oblečení, rezervní ponožky, jídlo a pití

Mezi oblíbené a zdraví velmi prospěšné aktivity patří horská turistika. Než se však vydáte do kopců, je důležité se dobře připravit. Především berte ohled na vlastní kondici a vytrvalost a ohlídejte si předpověď počasí, protože i v našich poměrně nízkých horách je právě počasí největším strašákem.

Dále byste měli dodržet deset základních pravidel.

1. Bez navigace ani krok
Při každém výšlapu do hor je dobré mít s sebou mobilní telefon nebo jiné zařízení s GPS navigací. Tomu se ale může vybít baterie a nakonec vás nechá ve štychu. Ještě lepší je proto klasická turistická mapa. Naučte se v ní orientovat, vyplatí se to.

2. Kvalitní obuv
Volte kvalitní koženou trekovou obuv (pohorky). Zabrání vzniku puchýřů, vyvrtnutí kotníku, pádům a podrží vás i při prudkých změnách počasí, které jsou pro hory typické. Neopomínejte také kvalitní ponožky a vezměte s sebou i několik rezervních párů, protože noha by měla být po celý výšlap v suchu.

3. Cibulové oblékání
Oblečení turistický výlet zpříjemní, nebo z něj naopak udělá peklo. Abyste předešli druhé možnosti, oblečte se podle cibulového principu - vrstvěte oblečení s určitými funkcemi. Spodní vrstva odvádí pot a vlhkost od pokožky, další vrstva poskytuje tepelnou izolaci, svrchní vrstva chrání proti větru a dešti. K základní výbavě turisty patří také čepice, protože hlavou odchází značné množství tepla.

4. Do batohu pláštěnku
Dalším přítelem při horských pochodech je kvalitní batoh. Do něj si vždy přibalte pláštěnku a také několik kusů spodních vrstev oblečení, které v případě propocení můžete převléct. Čím déle udržíte tělo v suchu, tím menší pravděpodobnosti prochlazení se vystavujete.

5. Pití s sebou
Dále do batohu patří pití. Nikdy nespoléhejte na otevřený kiosek nebo horský pramen, ve kterém je voda často znečištěná. Množství pití volte s ohledem na délku a náročnost výletu. Na kratší túru, která bude trvat maximálně tři hodiny, stačí větší láhev s vodou. Na celodenní výlet přibalte alespoň dva litry tekutin. Ideální je obyčejná voda ochucená citrónovou šťávou.

6. Doplňování energie
Kromě pití je nutné vzít s sebou i jídlo, abyste mohli během výšlapu doplňovat energii. Pamatujte: jakmile přijde hlad, je už pozdě. Na kratší výlet stačí pár kousků ovoce, ale na delší túru je třeba nachystat větší porci. Jídlo by mělo být lehčí, aby příliš nezatěžovalo zažívání, ideálně se hodí například sýrový sendvič, který můžeme doplnit o porci zeleniny.

7. Rozcvička a klidný start
Než začnete stoupat do hor, je nutné se protáhnout a rozcvičit. Tím značně snížíte riziko úrazu. Dalším pravidlem je nepřepísknout start, tedy vyrazit volnějším tempem a postupně ho zvyšovat. Bleskový start může skončit v půlce výšlapu fiaskem v podobě hypoglykémie nebo takzvaným „vykvetením“, kdy nejste schopní udělat další krok. Právě tyto případy řeší často horská služba.

8. Zapojení celého těla
Chůze je dynamický pohyb, proto zapojte celé tělo. Pomoci vám s tím mohou nordic walkingové hole. Soustřeďte se na pravidelné dýchání a na celý pohyb. Když půjdete bezmyšlenkovitě, nepodaří se vám optimálně zapojit všechny svalové skupiny.

9. Přestávka nejdříve po 20 minutách
Aby měla horská chůze správný efekt, nedělejte přestávky dříve než po dvaceti minutách. To neplatí v případě, kdy jste se silami u konce a potřebujete pouze dojít.

10. V cíli suché oblečení a večer strečink
Po ukončení túry se neváhejte kompletně převléct do suchého oblečení, včetně bot i spodního prádla. Večer nezapomeňte na kvalitní strečink, aby vás v následujících dnech nebolelo tělo. A pozor, horká vana je sice příjemná, ale z hlediska regenerace nevhodná. Mnohem lepší je několikrát v krátkých intervalech prostřídat teplou a studenou sprchu dolních končetin.


NÁVOD NA ZDRAVÍ – ve formě i po padesátce. Pořad Márii Pfeiferové, Davida Kimmera a Lukáše Martinka. Všechny díly najdete ZDE.


Lukáš Martinek a David Kimmer působí v Centru prevence civilizačních chorob Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.Jejich výživové, pohybové a zdravotní poradenství tu můžete využít i vy.
Nerudova 53a, České Budějovice
pevná linka 389 037 845 – pouze v době ordinačních hodin
e-mail pro objednávky: centrumprevence@zsf.jcu.cz

Spustit audio
autoři: Mária Pfeiferová, David Kimmer‎, Lukáš Martinek, Centrum prevence civilizačních chorob

Související

  • Návod na zdraví

    Odborníci z Centra prevence civilizačních chorob srozumitelnou formou představují jednotlivá témata a zkušenosti z práce s lidmi všech věkových skupin.