20 obětí. U Nažidel na Českokrumlovsku se odehrála nejtragičtější dopravní nehoda v novodobých českých dějinách

8. březen 2023 07:02

Tragická nehoda, která přepsala českou historii. U Nažidel na Českokrumlovsku havaroval 8. března 2003 dvoupatrový autobus. Padesát cestujících se v něm vracelo z lyžařského zájezdu do Rakouska. Následky havárie nepřežilo dvacet z nich. Jde o nejtragičtější dopravní nehodu v novodobých českých dějinách. Život změnila pozůstalým po obětech i na místě zasahujícím záchranářům.

„V půl desáté večer jel autobus se sokolovskou poznávací značkou ve směru od hraničního přechodu v Dolním Dvořišti na Kaplici. Sjel vlevo mimo vozovku, kde se v přibližně sedmimetrové strži převrátil.“ Těmito slovy tehdejší jihočeský policejní mluvčí Dušan Klícha oznamoval přímo na místě nehody první informace novinářům.

U havárie zasahovalo zhruba sto lidí. Postupně si všichni víc a víc uvědomovali rozsah do té doby zcela nevídané tragédie. Událost okamžitě zaplnila všechny zpravodajské relace v zemi.

Nažidla. K tragické dopravní nehodě došlo 8. března 2003

Jedním ze zasahujících záchranářů byl tehdejší ředitel Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje Jan Tuček. Když dnes stojí na místě nehody, pociťuje podle svých slov silné mrazení v zádech. „Ta vzpomínka je i teď velmi nepříjemná. Já jsem neměl službu, přijel jsem asi po půl hodině, když už tady byly sanitní vozy, ale i tak to bylo pořád velmi tragické. Byl to pohled, na jaký jsem nebyl zvyklý, ačkoli jsem dlouho jezdil se záchrannou službou,“ říká.

Za viníka nehody soud označil řidiče autobusu Pavla Krbce. Podle znalců jel v nebezpečném úseku příliš rychle. Dostal za to osmiletý trest odnětí svobody.

Večer 8. března 2003 u osady Nažidla v jižních Čechách vylétl patrový autobus ve vysoké rychlosti ze silnice a převrátil se. Na místě zemřelo 17 lidí, další dva v nemocnici a poslední podlehl následkům poranění o dva roky později. Mnozí přeživší cestující mají trvalé následky.

Prakticky ihned po nehodě začali představitelé státu a státní správy mluvit o nutnosti úpravy silnice I/3 v daném místě. Na dopravní bezpečnost apeloval i tehdejší prezident Václav Klaus, který byl v době havárie ve funkci hlavy státu pouhý den. „Moc bych prosil, buďme i na našich silnicích pokornější, ohleduplnější a dávejme dobrý pozor na to, co každý z nás činíme,“ zdůraznil.

I přes sliby politiků se ale dvacet let po nehodě z hlediska bezpečnosti na místě prakticky nic nezměnilo. Podle lékaře Jana Tučka je přitom úsek zcela nevyhovující. „To je silnice, která sloužila dobře za socialismu, ale teď, kdy je tady veliký provoz, to naprosto nestačí,“ připomíná.

Vše se nicméně už brzy změní s výstavbou dálnice D3. Ředitelství silnic a dálnic shodou okolností jen pár dní před výročím tragédie vypsalo tendry na zhotovitele dvou úseků od kaplického nádraží až k hranicím s Rakouskem. Mělo by se začít stavět ještě letos.

Spustit audio

Související