Zákazník musí vždy předem vědět, kolik u pokladny zaplatí. Inspektoři kontrolují povánoční slevy
Nenechte se oklamat při povánočních nákupech ve slevách. Můžou být pastí na zákazníky a nedovolenou obchodní praktikou. Inspektoři České obchodní inspekce se s tím setkávají při kontrolách po svátcích pravidelně.
V obchodním centru v Českých Budějovicích navštívily inspektorky České obchodní inspekce klenotnictví. Plakát u vchodu sliboval slevy až do výše 35 procent, ale na první pohled bylo jasné, že něco není v pořádku. „Nikde na výrobku není uvedeno, jaká je ta sleva. Zákazník musí být seznámen s konečnou cenou, kterou zaplatí u pokladny,“ upozornila inspektorka.
V jedné z vitrín sice prodejce uváděl výši slevy, ale u zboží nebyla vypočítaná konečná cena. „A někde je cena uvedená zespodu, takže ji vidíte, až když obsluha šperk vyndá. Tady je pochybení opravdu více,“ dodala inspektorka.
Čtěte také
Obchodníci se podle ředitelky České obchodní inspekce v Českých Budějovicích Martiny Střihavkové dopouštějí i dalších chyb. „Informace o ceně a slevě nevychází z nejnižší referenční ceny, tedy nejnižší ceny za posledních třicet dnů, případně tam tato cena není uvedena, nebo deklarovaná procentuální výše slevy neodpovídá,“ uvedla.
V takových případech jde o klamání spotřebitele. „Informace o slevě může vzbudit zdání, že cena bude nižší, ale v reálu se vůbec o žádnou slevu nejednalo. I z pohledu toho, jak informace působí na průměrného spotřebitele, může být jednání kvalifikováno jako nekalá obchodní praktika,“ doplnila Martina Střihavková.
V případě, že zákazník dostane klamavou informaci o ceně zboží ve slevě, hrozí obchodníkům pokuta až do výše pěti milionů korun.
Související
-
Sleva nesmí být umělá. Novela zákona přispívá k větší ochraně spotřebitele, vysvětluje inspektorka
Začala platit novela Zákona o ochraně spotřebitele. Znamená to, že nakupující jsou lépe chráněni a mají právo na víc informací. Novela vychází z evropské legislativy.
-
Zlobíte se na obchodníka? Nehádejte se! K mimosoudnímu řešení pomůže institut při obchodní inspekci
Neuznané reklamace jsou nejčastějším předmětem sporů mezi obchodníkem a zákazníkem, které se podaří vyřešit mimosoudně. Ke smíru pomáhá dojít Česká obchodní inspekce.
-
Kývli jste na něco po telefonu? I když pak nakonec nic nepodepíšete, může vás to stát peníze
Rostoucí ceny teď trápí české spotřebitele. Na obchodní inspekci se často obracejí s tím, že po nich zprostředkovatel energií požaduje zaplacení jakési smluvní pokuty.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Tenisová kauza pokračuje. Dotační úřad posílá na svaz další kontrolu, první skončila sankcí 30 milionů
-
Policie požádala Sněmovnu o vydání Okamury kvůli jeho billboardové kampani
-
ONLINE: Intenzivní ofenziva Ukrajinců u Kursku by mohla znamenat novou fázi operací, tvrdí analytici
-
Nevidomá Alena: Setkala jsem se i s poznámkou, že mám dceru kvůli své sobeckosti