Zákazník musí vždy předem vědět, kolik u pokladny zaplatí. Inspektoři kontrolují povánoční slevy

4. leden 2025 08:43

Nenechte se oklamat při povánočních nákupech ve slevách. Můžou být pastí na zákazníky a nedovolenou obchodní praktikou. Inspektoři České obchodní inspekce se s tím setkávají při kontrolách po svátcích pravidelně.

V obchodním centru v Českých Budějovicích navštívily inspektorky České obchodní inspekce klenotnictví. Plakát u vchodu sliboval slevy až do výše 35 procent, ale na první pohled bylo jasné, že něco není v pořádku. „Nikde na výrobku není uvedeno, jaká je ta sleva. Zákazník musí být seznámen s konečnou cenou, kterou zaplatí u pokladny,“ upozornila inspektorka.

V jedné z vitrín sice prodejce uváděl výši slevy, ale u zboží nebyla vypočítaná konečná cena. „A někde je cena uvedená zespodu, takže ji vidíte, až když obsluha šperk vyndá. Tady je pochybení opravdu více,“ dodala inspektorka.

Čtěte také

Obchodníci se podle ředitelky České obchodní inspekce v Českých Budějovicích Martiny Střihavkové dopouštějí i dalších chyb. „Informace o ceně a slevě nevychází z nejnižší referenční ceny, tedy nejnižší ceny za posledních třicet dnů, případně tam tato cena není uvedena, nebo deklarovaná procentuální výše slevy neodpovídá,“ uvedla.

V takových případech jde o klamání spotřebitele. „Informace o slevě může vzbudit zdání, že cena bude nižší, ale v reálu se vůbec o žádnou slevu nejednalo. I z pohledu toho, jak informace působí na průměrného spotřebitele, může být jednání kvalifikováno jako nekalá obchodní praktika,“ doplnila Martina Střihavková.

V případě, že zákazník dostane klamavou informaci o ceně zboží ve slevě, hrozí obchodníkům pokuta až do výše pěti milionů korun.

Spustit audio

Související