Vzpomínka na Pavla Krejču, autora velkých hitů Plakalo bejby, Až na vrcholky hor nebo Abych tu žil

25. duben 2021

Na počátku letošního jara, možná ve stínu odchodu velké šansoniérky Hany Hegerové, přišla také smutná zpráva o tom, že následkem spojení covidu-19 a jiných vážných onemocnění zemřel ve věku 76 let Pavel Krejča.

Tento skladatel, aranžér, hráč na lesní roh, melafon, mandolínu a klávesové nástroje byl v 60. letech členem skupiny Hipps a nástupnického Apollobeatu, který od začátku následující dekády po odchodu Jana Spáleného vedl.

Také stál za autorstvím řady hitů, které mají dodnes pevné místo v rozhlasovém vysílání. Připomeňme třeba tituly Plakalo bejby, Balalajka a Peggy vytvořené pro Petra Spáleného, Je ráno, Anno pro Václava Neckáře, Abych tu žil pro Michala Tučného nebo hity Věry Martinové Malý dům nad skálou, Až na vrcholky hor, Nebe, peklo, ráj nebo Ó, pane náš.

Čtěte také

Z několika těchto hitů je sestavena písničková půlhodinka Světla ramp. Také zahrnuje zajímavé vyprávění Pavla Krejči, které s ním před časem natočil autor pořadu. Třeba i o tom, jak se posunul v 80. letech ke spíše countryovým písničkám pro Petra Spáleného, ale i Michala Tučného a zejména Věru Martinovou.

„Já, Petr i Michal Tučný jsme vyšli všichni z jednoho místa, z Prahy 7 – tedy Leteňáci. A z té blízkosti vyrostl podobný hudební názor. Už dlouho předtím jsem se znal se Zdeňkem Rytířem, který mě požádal, abych pro Michala něco napsal. Tak vznikly písničky, z nichž nejznámější je Abych tu žil. Pak se objevila na scéně Věra Martinová, členka dívčí sestavy Schovanky. Její hlas mě okamžitě chytil, uvědomil jsem si, že v Čechách chybí a že bych pro ni rád psal. Slovo dalo slovo a už první písnička byla hit – Malý dům nad skálou. U Věry to nebylo takové country jako u Michala Tučného, spíše country-pop, který lidi přijali. Každému nesluší stejné šaty.“

autor: Jiří Kasal
Spustit audio

Související