Sympatický vousáč Larry Elgart spojil do jedné skladby velké swingové šlágry a měl s tím úspěch

18. březen 2022

Jeden z nejlepších swingových bandů v poválečném čase vedli bratři Larry a Les Elgartové. Neotřelý, moderní zvuk, to byla jejich hlavních devíza.

Oba se narodili ve státě Connecticut. Les v roce 1918, Larry o čtyři roky později. Bratry k nelibosti rodičů hudba až do časů puberty vůbec nezajímala, inklinovali zejména ke sportu. Někde v jejich genech však byla muzikálnost zakódována, neboť na střední škole si první z bratrů vybral trubku, druhý altsaxofon.

Najednou se zapálili pro swing a ještě před dvacátým rokem života vsadili na jednu kartu – živit se jako muzikanti. Řadu let působili v roli zájezdových hráčů ve službách špičkových orchestrů 30. a 40. let, v jejichž čele stáli například Woody Herman a Harry James.

Zatímco trumpetista Les Elgart nikdy nedosáhl postavení prominentního sólisty, jeho o čtyři roky mladší bratr Larry se coby altsaxofonista těšil patřičné úctě mezi kapelníky. Na sklonku války měli oba dost dosavadní způsobu života a řekli si, že založí vlastní band, s nímž pak pořídili řadu posluchači žádaných nahrávek. V 50. a částečně i 60. letech patřil ke špičce velkokapelového swingu.

Čtěte také

O Larrym Elgartovi píšeme i záměrně, neboť zakrátko, 20. března, uplyne 100 let od jeho narození. To uctíme dvěma nahrávkami orchestru sympatického vousáče Larryho Elgarta z počátku 60. let.

Larry Elgart se svým orchestrem se však dočkal největšího úspěchu až na prahu šedesátky, když namíchal do jedné medley, směsi, jak bylo tehdy na počátku 80. let módní, fragmenty velkých swingových šlágrů jako třeba In the Mood, Cherokee, American Patrol, Sing, Sing, Sing, Don't Be That Way, Little Brown Jug a další. Nazval ji Hooked On Swing. A Larry Elgart a jeho Manhattan Swing Orchestra docílili toho, že se swing dostal opět na hitparádu.  

Ovšem i tentokrát bude témat ve swingové a jazzové půlhodince více. Vrátíme se ještě k březnovému 110. výročí narození velkého swingaře jihočeského původu Jiřího Traxlera, v tomto případě v souvislosti jeho spolupráce s Karlem Vlachem, a také neopomene 100 let od narození průkopníka jazzové vokalízy užívajícího poetického pseudonymu King Pleasure – Král Radost.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio

Související