Splavnění Vltavy v Týně se zpozdí o několik let. Brzdí ho inženýrské sítě na železném mostě

16. listopad 2021 13:22

Větší lodě Týnem nad Vltavou ještě několik let neproplují. A to i přesto, že s novou podobou historického železného mostu souhlasilo město i Ředitelství vodních cest. Překážkou splavnění je řešení inženýrských sítí.

„Aby se mohl takzvaný železný most rekonstruovat, musí se z něho sundat sítě horkovodu, vody a další, které tam vedou,“ ukazuje z břehu starosta Týna nad Vltavou Ivo Machálek.

Podle něj nebude přeložka sítí nic jednoduchého. Ve hře je totiž několik variant. „Původní byla, že by veškeré sítě, nebo alespoň horkovod, šly po Žižkově ulici na druhé straně k betonovému mostu, na něj byly zavěšeny, až by přešly na druhou stranu řeky a vedly dále po Puchmajerově ulici,“ popisuje.

Město ale navrhuje jiné řešení. „Protože tu máme dlouhý okruh, ze kterého není nic připojeno, byly by tam velké odpady tepla. Pro město je nejvýhodnější kolektor, což je vlastně taková betonová chodba pod řekou, ve které se vedou veškeré sítě,“ vysvětluje Ivo Machálek.

Čtěte také

„Kdykoliv by se dělaly nové sítě, můžeme je tím kolektorem protáhnout. Jakákoliv porucha by se tam dala opravit. Samozřejmě nevíme přesně, kolik by ten kolektor stál, ale podle našich expertů by se neměl až tak moc lišit od původní varianty vedoucí přes ulici Žižkova a přes nový most zpátky na druhou stranu řeky,“ dodává.

Kolektor je podle Ředitelství vodních cest možný, ale mnohonásobně dražší než podvrt pod řekou, tedy třetí návrh. „Náklady jsou několikanásobně vyšší a dosahují nákladů na rekonstrukci celého mostu. V případě, že bude vybrána varianta podvrtů, jsme připraveni ji realizovat. Pro kolektor by bylo nutné spolufinancování ze strany města,“ uvádí mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Na to ale Týn nemá peníze. Obě strany proto budou i nadále hledat další zdroj financování. Na splavnění Vltavy v Týně se začne pracovat nejdřív v roce 2023.

Spustit audio

Související