Radary v obcích už jsou běžné, nově se objevují kamery s úsekovým měřením rychlosti
Spatřit u silnice radar, který měří rychlost vašeho auta, to už dnes není nic výjimečného. Marně byste ale takový přístroj hledali třeba při vjezdu do Trhových Svinů. Pozorný řidič si ovšem všimne nainstalovaných kamer.
Pokud si řidič kamer nevšimne a jede víc než 50 kilometrů v hodině, má problém. To je úsekové měření rychlosti. Hříšníky čeká pokuta.
„Vím, že tu radary jsou a myslím, že je to dobře. Spousta řidičů tu rychlost nedodržuje,“ říká jeden z obyvatel Trhových Svinů. „Mě nenachytali, protože já dodržuji rychlost, ale syn zaplatil hodně,“ dodává další.
Trhové Sviny mají radar s úsekovým měřením od 1. dubna loňského roku. Za tu dobu zaznamenali více než sedm a půl tisíce přestupků.
„Ty úsekové měřiče jsou v místech se zvýšeným pohybem chodců a nepřehlednými výjezdy na hlavní komunikaci. Jedná se o lokalitu, kde v minulosti řidiči často překračovali povolenou rychlost, proto jsme se kvůli bezpečnosti občanů rozhodli tyto radary pořídit,“ říká starosta Pavel Randa.
Žádné velké finance novinka městu nepřinese. Podstatnou část vybraných peněz totiž pohltí administrace spojená s výběrem pokut a provoz úsekového měření. „Prioritní pro nás byla bezpečnost obyvatel, nešlo nám o výdělek,“ dodává starosta.
Policisté jsou rádi, že obce vychovávají své řidiče
Policie takovou aktivitu vítá. „Jsme rádi, že obce vychovávají své řidiče. V Jihočeském kraji jsou zatím dvě obce, které mají úsekové měření oficiálně povolené, a to Trhové Sviny a Milevsko, kde se skutečně měří se záznamem,“ uvádí policejní mluvčí Milan Bajcura.
Do budoucna bude zřejmě míst s úsekovým měřením přibývat. Podobný typ radaru před časem pořídili i v Bujanově. „Je to informační radar o rychlosti projíždějících vozidel a nainstalovali jsme ho do naší obce hlavně z toho důvodu, abychom ochránili lidi, kteří přechází přes nový přechod, protože naše obec se rozšířila i na druhou stranu komunikace,“ vysvětluje starosta Luděk Detour.
Radar má možnost záznamu a na základě četnosti přestupků se obec může rozhodnout, jak s ním dál naloží. Pořízení radaru je záležitostí rozhodnutí rady nebo zastupitelstva obce, souhlasit musí odbor dopravy i dopravní inspektorát.
Policejní mluvčí Milan Bajcura připomíná, že po úpravě přestupkového zákona může policista na místě uložit sankci až 2500 korun. Pokud se jedná o nebezpečný přestupek a řidič je přistižen opakovaně, lze uložit i zákaz řízení. „Připomínám všem řidičům, že pokud by se jim toto stalo a stejně by řídili motorové vozidlo, dopouští se už trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí, kde hrozí mnohem vyšší sankce,“ uzavírá.
Související
-
Připomeňme si před prázdninami pravidla jízdy na kruhových objezdech se dvěma jízdními pruhy
Kruhových objezdů s více jízdními pruhy přibývá. Platí na nich pravidlo podle paragrafu 12 o přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého.
-
Nejvíc nehod způsobí mladí řidiči. Rozptylují je technická zařízení v autě, chybí i vzory v rodině
„Jezdím ohleduplně, ale mám obavy z ostatních, když si hrají s telefonem.“ „Na ulicích se rozhodně bezpečně necítím, své malé dítě nemůžu pustit z ruky ani na chodníku.“
-
Dneska lidé jezdí na motorce spíš kvůli image, a to je základní chyba, říká instruktor
Loni řešili policisté v jižních Čechách 156 hlášených nehod motorkářů. Šest lidí zemřelo, 34 skončilo v nemocnicích s těžkým zraněním, 125 odešlo s lehkým zraněním.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.