Přednostní pruhy pro busy zneužívají neukáznění řidiči, komplikují tak provoz

8. leden 2019 11:08

Takzvané bus pruhy před pár lety zavedlo město České Budějovice. Pomáhají zlepšit situaci hlavně v dopravních špičkách, ale někteří řidiči v nich i přes zákaz zastavují.

Pruhy mají sloužit především ke zrychlení plynulosti provozu, ale kvůli neukázněným šoférům se doprava může výrazně zdržet.

Jeden z nejstarších pruhů pro městskou hromadnou dopravu je u zastávky Poliklinika Jih v ulici Lidická. Právě tady bývá situace nejhorší. Jako pasažér to zažil Jan Ziegler. „Najednou tam stálo nějaké auto. Bylo to v době, kdy tam stát nemělo, kdy ten pruh měl být vyhrazený pro jízdu městské hromadné dopravy, a bránilo provozu. Vedle byl hustý provoz aut a autobus nemohl vyjet. Mě to připadá hrozně bezohledné a prostě se mi nelíbí takové chování řidičů,“ říká.

Kromě Lidické staví auta například i v ulici Na Sadech. „Takový jednotlivec, když zablokuje bus pruh například na Lidické ulici, zkomplikuje výrazně dopravu, protože osmnáctimetrový trolejbus, který se musí vklínit do zácpy, která je na Lidické dost častá, samozřejmě zablokuje dopravu i na několik minut,“ dodává mluvčí českobudějovického dopravního podniku a zastupitel Viktor Lavička.

Na třech nových linkách MHD v centru Českých Budějovic jezdí elektrobusy

Českobudějovický dopravní podnik koupil pro obsluhu nových linek 21, 22 a 23 v centru města celkem jedenáct elektrobusů. Ve voze může jet až 45 cestujících, z toho 21 sedících

Jsou relativně velké a nejsou slyšet – pro chodce mohou nové elektrobusy v centru Českých Budějovic představovat riziko. Jejich řidiči musejí být obezřetnější, než když řídí autobus s hlasitým motorem.

Řidiči autobusů v takovém případě kontaktují dispečink a ten pak na místo pošle strážníky. Podle mluvčího městské policie Davida Štýfala se jedná o standartní dopravní přestupek, za který hrozí pokuta až do dvou tisíc korun.

„Hlídky jsou v terénu, takže když takové ohlášení přijde a hlídka je volná, jsou na místě během pár minut. Pokud vozidlo tvoří překážku silničního provozu, strážníci jsou oprávněni ho odtáhnout. Ve většině případů se jedná o řidiče, kteří to chtějí spíše zneužít, než že by nevěděli o tom, že tam nesmějí být,“ komentuje David Štýfal.

Podle Viktora Lavičky auta stávají i na samotných autobusových zastávkách. Často ale zmizí ještě před příjezdem strážníků.

Spustit audio

Související