Papírové jízdenky z budějovické MHD postupně mizí. Ve vozech budou další moderní odbavovací zařízení

11. březen 2025 14:30

Více než polovinu jednorázových jízdenek si cestující v českobudějovické městské hromadné dopravě koupí virtuálně přímo ve voze. Dopravní podnik proto do svých autobusů a trolejbusů přidá moderní odbavovací zařízení, která nahradí klasické označovače papírových jízdenek. Ty zůstanou už jen v prostřední části vozů.

„Když člověk třeba nestíhá, tak jenom pípne kartou v autobuse. Co vidím, tak to lidé používají dost. Já tak platím často mimo semestr, když jedu na zkoušku,“ popisuje své zkušenosti s moderním odbavovacím systémem studentka Jihočeské univerzity Adéla Joselevičová, která do Českých Budějovic dojíždí z Plzeňského kraje.

Podle ředitele českobudějovického dopravního podniku Slavoje Dolejše využívají virtuální odbavení pomocí žlutých terminálů ve středové části vozů nejen turisté a studenti. „Řada občanů Českých Budějovic tento systém používá. Spousta lidí díky tomu jezdí i častěji, protože nemusí nikde shánět jízdenku,“ říká.

S moderním systémem je spokojený i náměstek primátorky Lubomír Bureš z ODS, který dodává, že městský podnik v první polovině roku doplní do vozů nová odbavovací zařízení v červené barvě. „Dovybaví vhodně ten vůz, aby cestující mohli hned po nástupu zaplatit. Ta červená zařízení umožní provést pouze bezhotovostní platbu,“ vysvětluje.

V prostřední části vozů zůstanou žluté kombinované terminály, u nichž cestující mohou koupit virtuální jízdenku, nebo označit papírovou.

Čtěte také

Na doplnění odbavovacích systémů získal Dopravní podnik města České Budějovice čtrnáctimilionovou dotaci z Evropské unie. „Tím máme splněn plán, který jsme si dali při prvním osazování, které bylo také z dotací. Teď už nové vozy budeme dostávat plně vybavené tak, jak potřebujeme,“ komentuje ředitel Slavoj Dolejš.

Vedení podniku podle něj počítá s postupným ukončením prodeje papírových jízdenek. „Zatím jsme se dohodli, že automaty ponecháme, dokud budou sloužit. Pokud by některé vykazovaly známky toho, že už nemá smysl je obsluhovat, tak bychom je asi postupně rušili,“ upřesňuje.

Českobudějovický dopravní podnik zároveň testuje tři nové elektrobusy. Podle náměstka Lubomíra Bureše je jejich pořízení nejlevnější variantou elektrifikace provozu. „Vystavět trať na nějaké páteřní lince je doopravdy velká investice, proto se jeví jako výhodnější nákup elektrobusů. V tom v tuto chvíli spatřujeme budoucnost,“ uvádí. V příštích měsících podnik převezme první trolejbusy Škoda 33Tr z celkových čtyřiatřiceti objednaných vozů.

Spustit audio

Související