Od Věštkyně přes Surrealistickou krajinu až k Dobrým radám jubilanta Jiřího Suchého
Nikdy nepromítám do písniček osobní zkušenosti. Vzpomínám si, že když jsem napsal „naraž si bouřku do čela“, tak si někteří lidé mysleli, že jsem nešťastně zamilován. Naopak! V tu dobu jsem prožíval šťastnou lásku. Pro mě je každá písnička úkol. Dám si zadání a snažím se zvolené téma nějak zpracovat.
Autorem těchto slov je Jiří Suchý, před jehož devadesátinami stojíme. Umělec, který jako spolutvůrce slavné éry divadla Semafor zvednul měřítka zábavy a humoru jako opravdu málokdo jiný v druhé polovině 20. století.
Jiří Suchý byl z různých stran múzami vydatně líbaný. Vynikl jako herec, dramatik, režisér i výtvarník, ovšem v pořadu Světla ramp ho vyzdvihneme jako geniálního textaře a osobitého zpěváka, a také jako moudrého člověka.
Mnoho semaforských písniček, které vytvořil se svým tvůrčím a divadelním partnerem Jiřím Šlitrem, vyrostlo v prvotřídní hity, které dokáží zdatně překonávat nástrahy času, například Klokočí, Marnivá sestřenice, Babetta, Motýl, Krajina posedlá tmou a mnoho dalších.
Pod Světly ramp však tentokrát upozorníme převážně na méně známé písničky, v nichž Jiří Suchý spojil roli zpěváka a textaře. Ten také po celou svou kariéru pozoruhodně sbližoval poezii a potřeby písničkového textu a populární hudby.
Čtěte také
Vstupní písnička Věštkyně (i s číslovkou devadesát) může být zajímavá i v tom, že dokumentuje mladá, předsemaforská léta zpívajícího kontrabasisty Jiřího Suchého v Akord clubu. Vznikla v pokročilých 50. letech, Jiří Suchý použil starý song z repertoáru bandu Teda Lewise In a Shanty in Old Shanty Town. Pak Věštkyni v roce 1969 už jako velká semaforská hvězda se skupinou Jiřího Bažanta natočil. A samozřejmě ji otextoval a už jako mladík prokázal velké básnické nadání.
Jiným příkladem méně známé, častým obehráváním nepoznamenané skladby je Surrealistická krajina z pozdních 80. let. Také dokumentuje textařské mistrovství plzeňského rodáka Jiřího Suchého, jenž v mládí vykonával povolání grafika v podniku s dobově příznačným názvem Propagační tvorba. A výtvarné vidění světa Jiřího Suchého provází celý život a je nasnadě, že blízký vztah k výtvarnému umění uložil i do řady písničkových textů.
Pod Světly ramp s Jiřím Suchým bude krásných písniček samozřejmě více, včetně Proti všem ze semaforské hry Jonáš a doktor Matrace, Na vrata přibili můj stín (kterou natočil i Milan Drobný) nebo něžné Dobré rady. Vše navíc doplní vzpomínky říjnového jubilanta.
Související
-
Když se písničkový Semafor s Jiřím Suchým na pár hodin přestěhoval ke Třem lvům
Tyto Koncertní ozvěny od Tří lvů budou vskutku neobyčejné a vlastně i sváteční. S letošním říjnem se završí 90 let života mimořádné osobnosti české kultury Jiřího Suchého.
-
Beach Boys z Brna. Největším hitem kapely Synkopy 61 byla písnička Válka je vůl
Ve Světlech ramp se vydáme do Brna, za duchem kapely, která spolu s Rebels znatelně pozvedla vokální úroveň našeho bigbeatu 60. let, i když název až tak bigbeatový nebyl.
-
Skiffle v rozmanitých podobách, i v české, a jeho velké hity
Pojem skiffle označuje hudební projev amerického černošského, ale i bělošského folklóru za použití primitivních nástrojů jako valcha nebo džbán s výraznou rolí zpěvu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka