Hana Zagorová zpívala na československém beatovém festivalu, ale také v semaforské Kytici
„Jednak tamní rozhlas a televize, ale také tvrdost toho kraje. Když se na Ostravsku narodíte a vyrostete tam, tak vás už v životě nic nepřekvapí. Navíc tam vždy byla upřímnější, více přímočará komunikace. Když je něco bílé a šedé, tak se má říct, že je to bílé a šedé. I kdyby to bylo nepříjemné.“
Tak odpověděla zpěvačka, textařka i herečka, velká hvězda české populární hudby Hana Zagorová před časem na otázku, do jaké míry může za svůj úspěch vděčit výjimečnosti ostravského muzikantského prostředí.
Narodila se v obci Petřkovice, která už je součástí Ostravy, 6. září 1946. Po finále soutěže Hledáme nové talenty, kde ji doprovodil orchestr Gustava Broma, byla oslovena ostravským televizním i rozhlasovým studiem a z podnětu dramaturga i kapelníka Františka Trnky zpívala s Ostravským rozhlasovým orchestrem.
Nejdříve to byly dětské písničky, ale pak účinkování v ostravském televizním recitálu Na vlně 197 a také v pořadu Písničky pro Hanku. Mladá Hanka Zagorová, jinak studentka brněnské Janáčkovy akademie múzických umění, zpívala i v písničkovém pořadu S Bromem světem a také zaujala hlavní roli v televizní inscenaci Josefíny Vladislava Vančury.
A když byla řeč o Františkovi Trnkovi a Ostravském rozhlasovém orchestru a Haně Zagorové, tak všechno je autorsky a interpretačně propojeno v šansonu Mrtvá Láska, který vyšel v roce 1969 na singlu Supraphonu. A ten v pořadu Světla ramp zazní – jako i jiné písničky, které éterem často neproudí.
Čtěte také
Jedna z dalších skladeb nás zavede až do konce roku 1968, kdy Hana Zagorová s ostravskou kapelou Flamingo zavítala na druhý československý beatový festival do pražské Lucerny, tedy přehlídky s trošku jinou atmosférou než měly ty, kterých se do té doby zúčastnila. „V ostravském rozhlase jsem spolupracovala s tamním orchestrem. Jeho rytmiku představovalo právě Flamingo. Mně ten festival nabídl unikátní zážitek, byla jsem vlastně podruhé v životě v Praze. V Lucerně jsme s Maruškou Rottrovou a Petrem Němcem zpívali soul, a publikum to přijalo báječně,“ vzpomínala.
V pořadu Světla ramp zavzpomínáme s Hanou Zagorovou i na její působení v Semaforu a Kytici a zajímavá bude též drobnička Karla Vágnera, tedy muže stěžejního pro úspěch devítinásobné Zlaté slavice v řadě.
A vše zarámují pěkné písničky, včetně duetu Adieu, který Hana Zagorová natočila se svým životním partnerem, operním pěvcem Štefanem Margitou pro loňské album Konečně společně.
Související
-
Písničkové rozlučky s těmi slavnými a populárními, kteří odešli s letošním srpnem
Bohužel, kontury dnešní schůzky se staršími písničkami a jejich interprety nebudou radostné, neboť vzpomeneme osobností, které došly do konce životní pouti v měsíci srpnu.
-
Život je pes a já se musím holit. Semaforský hit nazpíval Pavel Sedláček
„Vzduch je modrým nikotinem nasycen, nový ubrus starým vínem polit, mladý muž si tyká s měsícem a vzlyká – život je pes a já se musím holit,“ zpívá Pavel Sedláček.
-
Jsi jako vítr, který rozezpíval housle, aneb Moje oblíbené duety
Moje oblíbené duety – tak je nazvána půlhodinka, jejíž písničkový výběr je tentokrát spíše osobní, žánrově i jazykově docela pestrý. Jako první jsem vybral písničku Žába.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.