Obohaťte svůj jídelníček marinovanými rybami

20. červen 2014
Ryba
0:00
/
0:00

Léto, to je doba, kdy je náš jídelníček nejpestřejší a mnohdy také nejzdravější. Krom čerstvé zeleniny a ovoce je do letních horkých dnů vhodná také ryba. Je lehká a zdravá.

Ryby v marinádě
Marinádu lze připravit rozličnými způsoby. Pro účel naložení je vhodné ryby nebo jejich porce předem osolit, nechat alespoň hodinu odležet a následně vkládat do marinády syrové nebo velmi jemně tepelně opracované. Mohou být vařené v páře, krátce opečené a třeba i zauzené.

Základní cibulová marináda
Jemně nakrájenou cibuli osolte a poté ji alespoň pět minut důkladně promíchávejte s olejem, aby pustila šťávu. Následně zašlehejte do směsi ocet a vzniklou emulzí pak potírejte ryby a důkladně je umáčkněte v kameninové nebo skleněné nádobě. Navrch dolijte olej tak, aby vše bylo pod jeho hladinou a k rybímu masu se nedostal vzduch. Tento základní návod lze doplnit sekanými sardelkami, kousky nakládaných papriček, třeným česnekem, nakládaným křenem a podobně.

Ryba

Hořčicová marináda
Důkladně prošlehejte stejné množství hořčice a oleje, přidejte trochu medu a octa. Pro zjemnění vmíchejte případně kysanou smetanu nebo trochu jogurtu a v této směsi pak nechte marinovat porce ryb. Podle velikosti tři až pět dnů. Opět tak, aby k rybímu masu nemohl vzduch.

Japonská marináda
Vznikne důkladným promícháním kvalitní sojové omáčky, medu, mletého zázvoru a wasabi pasty. V této směsi nechte proužky nebo plátky ryb proležet a následně je zalijte kvalitním olejem. Například sezamovým, tak aby se zamezil přístup vzduchu k marinované rybě.

Ryba v rosolu
Na kilogram ryby v menších porcích bude třeba 1 litr silného vývaru z ryb, 140 g kořenové zeleniny, 70 g cibule, sůl, ocet, divoké koření, případně 30 g suché práškové želatiny.

Ryba

Nejlepší je použít dostatečně silný vývar z ryb, zvláště pak z odřezků a kůží, který sám o sobě po vychladnutí ztuhne. Pokud ne, pak je třeba ztužit okyselený vývar přidáním želatiny.

Porce ryb mírně osolte a nechte odležet. Do vývaru vložte stejnoměrně nakrájenou kořenovou zeleninu, drobně krájenou cibuli, divoké koření a vše zvolna asi deset minut vařte. Poté vývar odstavte, případně jej doplňte práškovou želatinou předem namočenou v trošce chladného vývaru, přidejte ocet a ochutnejte. Chuť by měla být výrazně nakyslá a slaná.

Do ještě horkého vývaru vložte porce ryby, přikryjte je poklicí a nechte v klidu. Podle velikosti porcí případně ještě vše zahřejte, ale pozor nesmí se vařit, jen zahřát na přibližně 70 stupňů po dobu 10–15 minut. Pak už jen stačí vložit uvařenou rybu do mělčí nádoby, proložit zeleninou, zalít vývarem a nechat v chladu ztuhnout.