Obchvat Budějovic by se měl začít budovat v roce 2016, říká primátor Jiří Svoboda

10. listopad 2015

Výročí 750 let od založení si po celý rok připomínají České Budějovice. Součástí oslav se stalo i odhalení sochy zakladatele Přemysla Otakara II., kterou již před časem městu daroval František Postl. Primátor Jiří Svoboda připouští, že dílo vzbuzovalo emoce od samého začátku.

„Předchozí vedení radnice se rozhodlo sochu přijmout a na nás zbyla otázka umístění. Od komise jsme nedostali jednoznačné stanovisko, takže jsme nakonec zvolili park Na Sadech. Mně osobně se líbí a myslím, že každé slušné město má mít sochu svého zakladatele,“ říká primátor Jiří Svoboda.

Socha Přemysla Otakara II. v parku Na Sadech v Českých Budějovicích

Ačkoli město dostalo dílo od autora darem, umístění vyšlo zhruba na 600 tisíc korun. „Byl trochu problém s tím, že parkem vede stará kanalizační stoka a bylo třeba prostor zpevnit. Také jsme nechali přeložit sloup veřejného osvětlení a samotná socha váží přes deset tun, takže bylo nutné před dopravou vyztužit příjezdovou komunikaci, aby nedošlo k poškození,“ vysvětluje primátor.

Oslavy výročí budou ještě pokračovat například vydáním kulaté známky, která bude představena 11. listopadu, nebo další velkou kulturní akcí na náměstí. Město také získalo na výstavu svatováclavskou korunu.

Jedním z hlavních témat, kterým se vedení radnice musí stále zabývat, je doprava. V ranní a odpolední špičce totiž není v podstatě možné městem plynule projet. „Veškerý tranzit na jih prochází přes město a dálnice citelně chybí místním i dojíždějícím. Jsem rád, že se letos podařilo zahájit stavbu několika úseků dálnice D3, nicméně pro České Budějovice je zcela zásadní obchvat. A ten by se měl začít budovat v příštím roce,“ říká Jiří Svoboda.

Problémy s dopravou podle něj ovlivňují i turistický ruch. „Není pro turisty příliš vábné, když ani nemohou přejít hlavní komunikaci. Problémy jsou vidět i v centru města, kde chybí parkovací místa, a zároveň řidiči, kteří se snaží zaparkovat bez poplatku, komplikují dopravu v ulicích,“ dodává.

Radnice se pokusila letos v létě zklidnit dopravu v centru tím, že zakázala autům průjezd u Černé věže. Opatření ale již zrušila. „Skutečně se výrazně snížil počet aut, které si přes náměstí zkracují cestu ze Sadů na Mánesovu třídu, ale zátěž se rozlila do okolních ulic. Tam bydlí lidé a ta hluková zátěž byla tak významná, že jsme provoz vrátili do původního stavu. U věže, katedrály a banky hluk tolik nevadí,“ vysvětluje primátor.

Ten také není příznivcem často diskutované proměny náměstí v pěší zónu. „I v centru města žijí lidé, jsou tam provozovny, firmy a nelze znemožnit užívání těch nemovitostí, zásobování. Volil bych nějakou zlatu střední cestu,“ říká.

Město se podle primátora nadále snaží vykupovat pozemky na parkoviště a připravuje změny řešení na některých křižovatkách, například u výstaviště, které by měly dopravu zrychlit. Budějovice to totiž opravdu potřebují. „Mám srovnání s Prahou a musím říct, že Budějovice se jí mohou v tomto ohledu směle rovnat,“ připomíná Jiří Svoboda.

Spustit audio