Nebezpečnou E55 mezi Budějovicemi a státní hranicí má nahradit dálnice už v roce 2023
Ten název nahání husí kůži dodnes. Nažidla. Na jaře roku 2003 havaroval u této osady na Českokrumlovsku autobus s padesáti lidmi. Nehoda si vyžádala dvacet obětí a je jednou z nejtragičtějších v novodobých českých dějinách.
K nehodě došlo na mezinárodní silnici E55 z Dolního Dvořiště směrem na České Budějovice, která i podle dopravních expertů patří k nejnebezpečnějším v zemi. Pomoci by měla výstavba dálnice.
„Já tady chodím třicet let, kličkuji tu pořád mezi auty, na kole se bojím, protože by mě v tu ránu zajeli,“ říká u motorestu v Holkově Jiří Vácha, který žije v nedalekém Velešíně.
Dostat se tady na druhou stranu silnice je skutečně problém. „Jednu dobu tady byl přechod pro chodce, jenže ten byl tak nebezpečný. Jedna řada aut zastavila, ale ti druzí jezdili pořád. A jak tam člověk jednou vlezl, tak by vás smetli,“ popisuje Jiří Vácha.
Podle posledního státního sčítání dopravy projede po silnici z Českých Budějovic směrem ke státní hranici s Rakouskem 12 tisíc aut denně.
Pravidelně po ní cestou z Plzně do Lince jezdí i řidič kamionu Zdeněk. Podle něj už současná kapacita E55 nestačí. „Dálnice tu měla být dávno,“ reaguje.
Plány existují více než dvacet let
Rychlejší a také bezpečnější by byla dálnice i podle dalšího profesionálního řidiče Milana Kalianka. „Bylo by dobré, kdyby ta dálnice byla, že by se opravdu na ní najelo a frčelo až dolů do Lince. Provoz by byl daleko lepší, takhle je pořád někde nějaký problém,“ myslí si.
Jenže dálnice je zatím pořád jenom na papíře. Tisíce řidičů tak musí den co den jet jen po silnici první třídy. Jedná se o úsek plný zpomalení a omezení.
„Nebezpečné to je, je tam velký provoz vozidel. Víceméně čekáme na to, až bude prodloužen úsek dálnice D3 z Českých Budějovic na Dolní Dvořiště, aby se situace zlepšila,“ dodává vedoucí dopravního inspektorátu v Českém Krumlově Josef Trojan.
Plány na výstavbu ať už rychlostní silnice, nebo dálnice existují více než dvacet let. Jako první má začít stavba dálničního obchvatu krajského města v úseku Úsilné – Hodějovice. Zakázku vyhrálo s cenou pět miliard dvě stě milionů korun sdružení firem vedené společností Hochtief.
Přesný termín zahájení závisí ale na případných námitkách ze strany neúspěšných uchazečů k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Čeká se i na konečný výsledek tendru na dva a půl kilometru dlouhou část D3 z Hodějovic do Třebonína, která je rovněž součástí obchvatu Českých Budějovic.
Ředitelství silnic a dálnic zároveň pracuje na získání stavebního povolení pro zbývající úseky ke státní hranici. „My jsme vlivem zákona museli znovu zprocesovat posouzení vlivu na životní prostředí. Máme územní rozhodnutí, ale museli jsme znovu stavbu posoudit. Momentálně se uskutečnilo ústní řízení a očekáváme vydání stanoviska EIA. V druhém úseku se teprve posuzuje dokumentace, kterou Ředitelství silnic a dálnic odevzdalo na ministerstvo životního prostředí,“ doplňuje ředitel Jan Kroupa.
Pokud nedojde ke komplikacím, řidiči se podle něj po dálnici mezi Českými Budějovicemi a Dolním Dvořištěm projedou už v roce 2023.
Související
-
Jeden směr dálnice D3 mezi Ševětínem a Borkem bude od prosince průjezdný
Ředitelství silnic a dálnic zprovozní 1. prosince levý pruh dálnice D3 mezi Ševětínem a Borkem na Českobudějovicku. Úsek je dlouhý téměř osm kilometrů.
-
Pod budějovickým nádražím má vést tunel. Stavba ale stále nabírá zpoždění
V Českých Budějovicích měl být letos téměř dokončený tunel pod nádražím. Problémy s majiteli nemovitostí a krach projekční firmy ale přípravy už před pěti lety zastavily.
-
Obec Neplachov přišla kvůli stavbě dálnice o fotbalové hřiště
Staré fotbalové hřiště v Neplachově na Českobudějovicku mění stavební stroje na dálnici. Stát za něj obci zaplatil pět milionů korun.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Prezidentský pardon pro syna: Biden ho dostatečně nevysvětlil, Trump toho využije, míní amerikanista
-
Ať peníze radši končí v inovacích, než v pokutách, kritizuje normy na prodej elektromobilů Vlček
-
Dezerce na Ukrajině: letos zběhlo víc vojáků než za předchozí dva roky, stovky jich utekly od Vuhledaru
-
Přes 10 000 zaměstnanců Volkswagenu se v Německu zapojilo do stávky. Zapojilo se devět z deseti závodů