Na obchvat Lišova čekají místní desítky let. Podle starosty přípravy velmi pokročily
Stavba lišovského obchvatu je zase o krok blíž. Není potřeba nového posudku vlivu na životní prostředí, posudku zvaného EIA. To je zpráva, která zazněla v předchozích dnech. Kdy se ale skutečně začne stavět?
Na internetu už si můžete prohlédnout vizualizaci Ředitelství silnic a dálnic. Ukazuje přesně místa, kudy obchvat povede a jak bude vypadat. To už ale ukazuje několik let.
Obyvatelé Lišova na novou silnici netrpělivě čekají. „Ta osobní auta by tady ani tolik nevadila, ale problém je s kamiony. Dělají hluk, domy u silnice se třesou, je to hrozné,“ říká jeden z místních. „Doprava je zde velmi silná, je problém přejít z jedné strany na druhou.“ „Bydlíme zrovna u hlavní silnice a na obchvat čekáme už dlouho. A ještě asi dlouho budeme,“ dodávají další.
Stavba lišovského obchvatu už se skutečně dočkala několika zdržení, například když jeden z bývalých ministrů dopravy Vít Bárta z Věcí veřejných vyhlásil přezkoumání dopravních staveb kvůli jejich případnému zlevnění.
O obchvatu se také hodně mluvilo před podzimními volbami kvůli mediálním výměnám názorů mezi tehdejším hejtmanem Jiřím Zimolou a starostou Lišova Jiřím Švecem. „Lišovský obchvat, to je evergreen, který se zmiňuje snad čtyřicet let. Někteří pamětníci tvrdí, že se ho stejně nedožijí, ale já s tím nesouhlasím,“ říká starosta.
Přípravy podle něj za posledních deset let hodně pokročily. „Teď jsme v takové fázi, že město už odsouhlasilo smlouvu o převodu budoucích stavebních objektů. Je to v podstatě závazek našeho města, že převezmeme některé doprovodné objekty, které vzniknou v souvislosti se stavbou,“ dodal.
Ředitelství silnic a dálnic má na akci připravené peníze, letos by měly skončit veškeré geologické průzkumy a měl by být dokončen projekt pro územní řízení. Tím to ale nekončí. „Vzhledem k tomu, že dokumentaci pro stavební povolení máme téměř hotovou, mohli bychom v příštím roce zahájit majetkovou činnost. Ta hodně ovlivní délku přípravy. Jedná se o stavbu zhruba v úseku deseti kilometrů, takže předpokládám, že to bude trvat minimálně rok a půl,“ říká Vladimíra Hrušková, ředitelka českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic.
Pokud se podaří vykoupit všechny pozemky, může Ředitelství silnic a dálnic požádat o stavební povolení na jednotlivé stavební objekty. Zároveň bude zpracovávat dokumentaci pro výběr zhotovitele. Jakmile vybere zhotovitele, nezbývá než poklepat na základní kámen a spustit stavbu.
Obchvat by měl město Lišov obejít z jihu. „V lokalitě Na Klaudě by se silnice měla odklonit na jih a obejít město. Pak by měla před Štěpánovicemi překřížit stávající komunikaci a obejít tuto obec ze severu,“ popisuje starosta Jiří Švec.
Do teoretického zahájení stavby tak v tuto chvíli zbývají asi dva a půl až tři roky. Pokud ovšem vše půjde bez průtahů a odvolání. A zhruba podobný čas se dá odhadnout i na stavbu samotnou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.