Na jihu Čech roste síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Trh s auty ale naopak stále pokulhává

11. květen 2021 07:42
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Martin Klíma ze společnosti E.ON u dobíjecí stanice v Českých Budějovicích, elektromobil, dobíjení auta, elektroauto, elektromobilita

Výstavba nových dobíjecích stanic pro elektromobily vzrostla za poslední rok o padesát procent. Na jihu Čech je už padesát dobíječek. Trh s elektroauty ale podobné tempo zatím nechytil.

V Česku je aktuálně registrovaných kolem 6 500 elektromobilů. Podle plánů jich má u nás přitom v roce 2030 jezdit kolem půl milionu. Největší překážkou je pro většinu řidičů vysoká cena. Drtivá většina elektromobilů proto míří do firem.

„Stačí připojit dobíjecí kabely, otevřít konektor ve vozidle, připojit další kabel a pomocí čipu, který mám od poskytovatele, jednoduše aktivuji stanici a dobíjení začne,“ ukazuje Martin Klíma ze společnosti E.ON u dobíjecí stanice.

U rychlodobíjecí stanice trvá podle něj nabití z dvaceti na osmdesát procent zhruba třiceti minut. „U typu pozvolného dobíjení je to hodina až hodina a půl, záleží na kapacitě baterie a schopnostech vozidla. Plné dobití vyjde zhruba na 200 korun,“ dodává.

Dobíječka s pořadovým číslem sto v síti E.ON Drive je u českobudějovického supermarketu Terno. „V tuhle chvíli je stanic rozhodně dostatek, protože pokud se podíváme na poměr, máme asi osm vozidel na jeden dobíjecí bod,“ uvádí Martin Klíma.

Do dalších let společnost plánujeme každý rok síť zdvojnásobovat. Elektromobilů je ale zatím poměrně málo. „Tam byly bohužel problémy i v nedostatečných kapacitách na straně výrobců a samozřejmě velká bariéra je cena,“ potvrzuje Martin Klíma.

Čtěte také

Kromě ceny je dalším tématem dojezd. „Dojezd u prvních elektromobilů byl jednoznačně nedostatečný. Dneska už se na trh dostala vozidla s dojezdem 400, 500, dokonce i 700 kilometrů. To už je podle mě naprosto adekvátní náhrada spalovacích motorů,“ komentuje Martin Klíma.

Stát chce v nadcházejících letech s pomocí dotací z Evropské unie investovat do elektromobility zhruba 16 miliard korun. Cílem je půl milionu elektromobilů v Česku za deset let. „My už dneska vidíme, že spousta firem se chce chovat ekologicky, takže přechází se svými flotilami na elektromobily. Drtivá většina prodejů se odehrává právě ve firmách. Firmy to nastartují a vytvoří i druhotný prodej v autobazarech,“ uvádí Martin Klíma.

Potenciál v elektromobilitě vidí i některá města. V jižních Čechách je tahounem Český Krumlov, který má už čtyři dobíječky od E.ONu a pátou letos chystá. Využívají je především turisté.

„V několika posledních letech jsme v Krumlově zaznamenali nepřeslechnutelný hlas poptávky po dobíjení osobních automobilů. Každé ze záchytných parkovišť na území širšího centra města má minimálně dvě stanice pro dobíjení. Je to začátek projektu, který by měl mít pokračování v příštích letech,“ doplňuje Miroslav Reitinger, jednatel Českokrumlovského rozvojového fondu.

autor: Petr Kubát
Spustit audio

Související