Místo dlouhého hledání odpověď za pár vteřin od umělé inteligence. Moderní technologii využívají studenti gymnázia v Třeboni

21. březen 2024 11:51

Hodiny hledání v knihách nebo na internetu si můžou dnešní studenti ušetřit. Pokud se zeptají umělé inteligence, dostanou odpověď za pár vteřin. Na gymnáziu v Třeboni se rozhodli právě toho využít. Studenti můžou technologie při výuce používat jako zdroj informací. A pedagogům umělá inteligence pomohla například při komunikaci s žáky, kteří mluví cizím jazykem.

Student druhého ročníku gymnázia v Třeboni Milan už se dnes domluví česky. Když ale před dvěma lety přišel z Ukrajiny, právě umělá inteligence mu pomohla pochopit výklad učitelů. Posloužit může například i při domluvě se žáky z Vietnamu.

Bohaté zkušenosti s využitím umělé inteligence ve výuce má Karel Vávře, učitel informatiky. „Naše vize a praxe je nezakazovat a naopak naučit využívat. Vůbec z toho nemáme strach, osvědčilo se to. Když nechceme, aby žáci s umělou inteligencí pracovali, není nic jednoduššího než říct: Schovejte mobily. Ale proč by si při hodině nemohli vyhledávat různé informace tak, jak to budou dělat i v běžném životě,“ popisuje.

K umělé inteligenci přistupují v celé škole jako k možnému zdroji informací. „Student může s pomocí umělé inteligence dojít k něčemu za desetinu, v některých případech třeba setinu času a výsledek pro něj je stejný. U nás na gymnáziu nechceme vychovávat nějaké tupé dříče, ale úspěšné lidi, kteří si v životě dokáží poradit se vším a umí využívat všechny nástroje, které jim technika přináší,“ vysvětluje Karel Vávře.

Čtěte také

Adéla z víceletého gymnázia využívá pomoc umělé inteligence při práci pro školní časopis. „Používám ji na přepis rozhovorů. Teď jsem tam nahrála rozhovor, který trval tři a půl minuty, a byl přepsaný asi za dvě vteřiny. Normálně by mi to zabralo třeba dvě hodiny,“ říká.

Studenti můžou s umělou inteligencí pracovat i při psaní závěrečné práce. Důležitá je ale následná obhajoba. „Při té obhajobě poznáte, jestli to někdo za sebe nechal zpracovat, nebo jestli pouze využil nástroje,“ komentuje učitel Karel Vávře.

Prvky umělé inteligence využívají učitelé všech předmětů. „Kantoři takových těch netechnických předmětů se chodí ptát, jak na to. Je o to poměrně velký zájem,“ dodává Karel Vávře. Gymnázium v Třeboni se také stalo pilotní školou projektu AI dětem.

Spustit audio

Související