Lidi se mě ptali, jestli jsem ji nezahrál nějaký trikem, vzpomíná na natáčení písničky Oranžový expres Petr Janda

2. květen 2022

Největší audioportál na českém internetu

Frontman skupiny Olympic Petr Janda | Foto: Michal Matyáš

02.05. Vlídné tóny - Oranžový expres s kytarovým sólem jubilanta Petra Jandy, ale také Půlnoční kovboj s foukačkou Tootse Thielemanse

Oranžový expres s kytarovým sólem jubilanta Petra Jandy, ale také Půlnoční kovboj s foukačkou Tootse Thielemanse.

„Neměl jsem v té době tak vyhraněný názor na muziku. Orange Blossom Special je typická countryovská věc, které asi nepřísluší, aby ji hrála rokenrolová parta. Mně se ale velmi líbila a chtěl jsem se v ní  projevit. Lidi se mě  ptali, jestli jsem ji nezahrál nějaký trikem? Samozřejmě jsem ji hrál trikem – o polovinu pomaleji a o oktávu níž. Proto je to tak pěkně natočený," tak vzpomíná s odstupem času v pořadu Vlídné tóny na nahrávku Olympicu  instrumentálky Orange Blossom Special.

Den vysílání Vlídných tónů byl také dnem osmdesátin legendy českého rokenrolu a rocku, zpěváka, kytaristy, kapelníka Olympicu a autora Petra Jandy.

A v tomto případě jsme vyzdvihli Petra Jandu především jako výborného kytaristu, který měl v ruce různé zajímavé nástroje. A v první polovině pořad jsme vysekli poklonu tedy právě jubilujícímu Petrovi Jandovi jako excelentnímu kytaristovi, přičemž ty první snímky dokumentuji spíše dřevní časy českého bigbítu a ranou etapu kapely Olympic.

Nejprve to bude právě jeho pěkné sólo v Oranžovém expresu, neboli Orange Blossom Special. Jak známo, tento světoznámý bluegrassový standard Ervina T. Rouse, znamenitě předvedli ve vokální i v instrumentální podobě v Čechách zpěvák Mirek Hoffmann a na foukací harmoniku Tomáš Linka a samozřejmě Greenhorns. Olympic ji pod dohledem Karla Mareše natočil ve svém semaforském období v březnu roku 1964. Následovat bude Čaj pana Pickwicka a mnohem mladší Jandova balada Stejskání.

V druhé půlce Vlídných tónů ještě připomeneme sté výročí narození populárního a nepochybně významného belgického hráče na foukací harmoniku,  kytaristu i autora Tootse Thielemanse, který vedle svých mnoha jazzových nahrávek se podílel coby instrumentalista na hudbě ke slavným filmům jako Půlnoční kovboj, Dny vína a růží, Buď zdráv, umělče! nebo Hledání pana Goodbara.

A právě z toho amerického snímku na prvním místě jmenovaného, tedy z Půlnočního kovboje – Midnight Cowboy anglického režiséra Johna Schlesingera z roku 1969 bude ústřední melodie slavného autora Johna Barryho s foukačkou Tootse Thielemanse s připomínkou hořkého příběhu o gigolovi s venkovskými návyky a zruinovaném muži žijícím na okraji společnosti. A hereckého koncertu Jona Voighta a Dustina Hoffmana.

Jen pro zajímavost: Půlnoční kovboj byl prvním filmem, který američtí úředníci označili jako nepřístupný mládeži.

autor: Jiří Kasal

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.