Letní vosy nás štípou už i v listopadu. Absurdní drama uvádí Jihočeské divadlo

Absurdní drama Letní vosy nás štípou už i v listopadu v Jihočeském divadle, Tomáš Havlínek, Václav Švarc a Beáta Kaňoková
Absurdní drama Letní vosy nás štípou už i v listopadu v Jihočeském divadle, Tomáš Havlínek, Václav Švarc a Beáta Kaňoková

Hru o hledání jistot a životních hodnot nabízí Jihočeské divadlo. Absurdní drama Ivana Vyrypajeva Letní vosy nás štípou už i v listopadu nastudoval mladý inscenační tým na studiové scéně Na Půdě v Českých Budějovicích.

Jedná se o první uvedení této hry současného ruského dramatika na českých jevištích.

Letní vosy jsou do jisté míry konverzační komedií. Robert chce zjistit, s kým strávila jeho žena Sára minulé pondělí. Ona tvrdí, že s jeho bratrem Markusem. Rodinný přítel Donald si ale stojí za tím, že Markus byl minulé pondělí na návštěvě u něj.

Jedním z témat hry je podle režisérky Alžběty Burianové hledání jistot. „Řeší se otázka pravdy a lži. Ukazuje se, že ty postavy jsou si hrozně nejisté, nemají morální hodnoty, je to lehce pokroucené. Je pro ně zásadní, aby měly nějaký světonázor, o který se mohou opřít, aby měly něco, čemu můžou věřit, ať už je to třeba i to, že vlastně nemůžeme věřit vůbec ničemu a nic nedává smysl,“ líčí.

„Ti lidé v příběhu se bojí, že by se jim rozbořila představa o světě nebo představa o druhém, o sobě navzájem. Je pro ně vlastně lepší uvěřit lži, než si připustit pravdu, která by jim to celé rozbořila,“ dodává Alžběta Burianová.

Absurdní drama Letní vosy nás štípou už i v listopadu je její třetí společnou prací s dramaturgem Davidem Košťákem na textu Ivana Vyrypajeva.

Ruský dramatik podle nich vede úzký dialog s divákem. „Je to současný autor, který moc dobře pojmenovává krizi hodnot kolem nás. Člověk se najednou nemůže spolehnout na to, co je napsané v médiích, na to, v čem byl jako dítě vychováván. Má pocit, že je strašně důležité najít nějakou jistotu, nějakou morální ikonu, ke které by se mohl uchýlit v době, kdy vnímá výrazné politické machinace. Morální ikony už chybí a i víra je neustále zpochybňována a člověk vnitřně potřebuje mít něco, co ho přesahuje, ale je strašně těžké nějakou takovou hodnotu nalézt,“ komentuje David Košťák.

Jihočeské divadlo uvádí hru Ivana Vyrypajeva na studiové scéně Na půdě. Nejbližší představení jsou 21. února, 21. a 28. března a 10. dubna.