Koronavirová krize dopadá také na soukromé jazykové školy, výrazně jim ubylo studentů

19. duben 2020 15:54

Nouzový stav, který vyhlásila vláda zhruba před pěti týdny, se dotkl také jazykových škol. Ze dne na den musely přerušit výuku, uzavřít své třídy a přemýšlet, jak svým studentům nahradí zaplacené kurzy.

Přestože řada škol přešla na online výuku, studentů výrazně ubylo. Významnou část klientely totiž tvoří zaměstnanci firem a společností, které teď výuku cizích jazyků úplně zastavily, nebo přerušily.

Lektorka angličtiny českobudějovické jazykové školy Aslan Alena Holceplová teď běžně sedí před notebookem, na obrazovce vidí tváře svých čtyř studentů a probírá s nimi nové téma. Nejen, že s nimi konverzuje, ale současně zapisuje nová slovíčka a fráze na virtuální tabuli.

„Ze začátku to byla výzva a týden po týdnu jsme stále radši, že se alespoň tímto způsobem můžeme vídat. Už máme přislíbeno, že po zahájení prezenční formy výuky se sejdeme nejen na hodině, ale půjdeme i někam do restaurace, takže mají motivaci,“ říká s úsměvem.

Asi čtyřicetiletá Simona, která chodí do práce a zároveň se stará o dvě děti, je ráda, že může studovat aspoň na dálku. „Já si myslím, že je důležité každý jazyk udržovat. Kdyby ho člověk měsíc neslyšel, tak zase nic neví, a každý se nedonutí k tomu, aby studoval sám, takže jsem ráda, že tohle funguje,“ komentuje.

Ředitelka jazykové školy Aslan Jana Pavienská připouští, že přejít na online výuku nebylo vůbec jednoduché. „Byl to nářez. Dali jsme si týden na přípravu tak, abychom spustili výuku v kvalitní podobě,“ vzpomíná.

Čtěte také

Jenže ne všichni klienti virtuální výuku přijali. Kvůli zastavení práce, propouštění lidí a nejisté budoucnosti řada firem přerušila jazykové vzdělávání zaměstnanců. „Většina firemních kurzů skončila, nebo přerušila výuku. Ze stovek hodin, které jsme mívali denně, jsou v téhle sféře teď prostě desítky, možná některý den ani to ne. Nevím, jak to bude s firmami, jsou tady ekonomické obavy některých našich klientů,“ uvádí.

Ve stejné nejistotě je Karla Bauerová, jednatelka českobudějovické společnosti Sophia, která se zaměřuje na jazykové služby. Firmy tvoří 75 procent její klientely. „Přestože máme uzavřené smlouvy, považujeme za netaktické a možná i nemorální firmy nutit k tomu, že nějaký závazek mají, takže jsme to akceptovali,“ vysvětluje.

„V živé paměti máme krizi let 2008 až 2010, ten návrat je potom těžký. To nás trápí nejvíc, protože ze dne na den jsme o kurzy přišli, ale ten návrat do normálu bude složitější,“ doplňuje.

Ředitelky jazykových škol věří, že i současnou koronakrizi překonají. Ale s jakými ekonomickými šrámy, to zatím nejsou schopné odhadnout.

Spustit audio

Související