Korepetitor musí nejen skvěle hrát na klavír, ale také umět pomoci zpěvákům

5. březen 2017

Klavírista Aleš Vítek vystudoval konzervatoř v Plzni a také Vysokou školu hudby v Drážďanech. Dnes pracuje jako korepetitor v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Co přesně jeho profese obnáší, zjišťovala v dalším díle cyklu Co dělají Martina Toušková.

Korepetitora zastihla při přípravě not na dopolední zkoušku. „Dneska korepetujeme Kronikáře. To je původní autorský muzikál a právě jsme ve stádiu zkoušení. Naproti na ladírně zkouší orchestr už všechny orchestrální party a tady se pracuje na scéně,“ popisuje.

Před přípravou každého hudebního představení dostane korepetitor takzvaný klavírní výtah. „To jsou noty pro klavír vyhotovené z orchestrálních partů a navíc je tam pěvecká linka, kterou musím také znát. Nejprve při nastudování inscenace s každým zpěvákem zvlášť procházím jeho part a učím ho noty, rytmus. Následně při všech zkouškách zpěváky doprovázím. To je v podstatě gró té korepetitorské práce. Kdyby se mělo pořád zkoušet s orchestrem, tak je to samozřejmě náročnější,“ vysvětluje Aleš Vítek

Dobrý korepetitor by podle něj také měl umět zpěvákovi pomoci. Měl by dokázat říct, kdy zpěvák zpívá falešně, kdy by se měl nadýchnout a podobně.

Hudba, která zazní v Kronikářích je pro klavíristu relativně jednoduchá. „Je napsaná na základních harmoniích, tohle jsem si to v podstatě jednou zahrál a věděl jsem, co a jak. Vždycky to ale takhle jednoduché není,“ dodává.

Při práci korepetitor podle svých slov naštěstí nezažívá mnoho stresu, ale nervy trochu pracují při setkání s dirigentem. „To musí člověk jednak dobře reagovat a hrát podle něj a zároveň je nervózní, jestli si zpěváci zapamatovali všechno, co je naučil, a jestli bude dirigent spokojený,“ uzavírá.

Všechny díly pořadu Co dělají najdete ZDE.

Spustit audio