Keramiku z chráněné dílny A MANO už si lidé nekoupí. Organizace ji uzavřela kvůli ztrátám způsobeným koronavirem
Dnešní doba má dopad i na oblast sociálního podnikání. Například hrnečky, sošky nebo keramické zápichy do květináčů z chráněné dílny A MANO není komu prodávat.
V úvodu reportáže uslyšíte, jak pracovník Drahonické pražírny Martin Šulista zrovna míchá přímo v prodejně oblíbenou kávu Gold blend. Právě zrnková káva je častým cílem zákazníků, ale určitě ne jediným: „Prodáváme od čokolád, po kávu, sirupy, máme pečené čaje, horkou čokoládu,“ vyjmenovává Martin Šulista sortiment.
V podniku má společnost A MANO několik druhů provozoven, popisuje ředitel Václav Prokop: „Jednak pražírny kávy, provozujeme třeba i tréninkové kavárny, ve kterých zaměstnáváme naše klienty se zdravotním postižením, provozujeme také keramickou dílnu.“
Na každý tip podnikání má přitom dnešní doba trochu jiný dopad. Asi nejlépe se jim daří s pražírnami. Nedaří se ale tréninkovým kavárnám, které společnost provozuje v Praze. Koronavirová krize se podepsala i na nejstarší provozovně, kterou je keramická dílna. Ta zaměstnávala 15 lidí se zdravotním postižením, říká Václav Prokop:
„My jsme byli téměř stoprocentně závislí na suvenýrech pro cizince, které jsme prodávali v našem stánku na Staroměstském náměstí a tahle klientela je pryč a pravděpodobně ještě dlouhou dobu bude.“
Podnik A MANO je součástí neziskové organizace Centrum Martin o.p.s., která provozuje sociální služby.
Celou reportáž Kristýny Barchini si poslechněte online, nebo si ji stáhněte k pozdějšímu poslechu do svých počítačů či mobilů.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Kaderka nás měl za nepřátele a lháře. Kdo s námi mluvil, ten na to doplatil, popisuje reportér Janoušek
-
Paliativní péče a eutanázie jsou spojené nádoby. Zákon je však třeba nastavit přísně, říká senátorka
-
Máme potřebu hledat střední cestu a nevyčnívat, ale proč nebýt ambiciózní, říká ekonomka
-
Hokejisté Pardubic jsou krok od zisku trojefe pro mistra extraligy, v pátém zápase porazili Třinec 3:0