Jižním Čechám chybí klasický suvenýr

12. srpen 2005

Ačkoli do jižních Čech míří davy turistů, typický suvenýr si návštěvník neodveze. Kraji schází symbol, který by ho sjednocoval. Snad s výjimkou alkoholu: mnoho lidí si jako vzpomínku na jižní Čechy veze dárkové balení Budvaru nebo dalších místních piv, většina hostů třeboňských lázní pak odjíždí se speciálním likérem či vodkou.

"Typický suvenýr, který si turista z jižních Čech odváží, je osm budvarů v hlavě," řekl ČTK českobudějovický historik Ivo Hajn. O dárkové balení piva je stálý zájem, v prodejnách reklamních předmětů Budvaru jdou dobře na odbyt sklenice a další nádoby na pivo. Žádané je podle mluvčího pivovaru Petra Samce i oblečení a multimediální CD o historii tohoto piva. Mistrem na originální dárky je jindřichohradecká firma Fruko Schulz. Pro třeboňské lázně vyrábí dva speciální nápoje, kromě toho nabízí balení "rumu s plachetnicí" s úpravou etikety podle přání zákazníka. Rum plní i do nádob ve tvaru kopacího a tenisového míče či skleněných plachetnic. Ředitele firmy Josefa Nejedlého zájem o netradiční výrobky těší. "Lidé jsou rádi, když si mohou koupit něco, co nikde jinde nemají," řekl ČTK. Budvar nakupují hlavně turisté z Ameriky a Austrálie, Asiaté berou ve velkém dřevěné pastelky z Koh-i-nooru, rodiny s dětmi zajímá pohádkové království s kaprem Jakubem. Taková je zkušenost Báry Strukové z budějovického Turistického a mapového centra. "Budvar je stálicí už mnoho let, digitálně žijící Japonce zase uchvacují klasické dřevěné pastelky," uvedla a popsala, jak fascinováni jsou Asiaté například hodinovým strojem v Černé věži. Tato dominanta se objevuje na většině obrázků Budějovic, typická silueta Českého Krumlova se zase neobejde bez zámecké věže. Suvenýrový osud Eiffelovky je však minul, stejně jako Temelín, jehož infocentrum nemá na skladě žádné chladicí věžičky. Šumavě schází legenda Krakonošova typu. Občanské sdružení TAM-TAM zabývající se obnovou tradic dokonce vypsalo soutěž na hledání symbolu Šumavy, výrazný nápad se však neobjevil. Informační střediska národního parku Šumava nabízejí jen odznaky a štítky na turistické hole s logem národního parku.

Žádný sjednocující prvek pro kraj si nevybavuje ani Nora Havlíčková z odboru cestovního ruchu Jihočeského krajského úřadu. "Na veletrzích se prezentujeme spíš symboly jednotlivých měst," řekla ČTK. Města se obvykle snaží zvýraznit, co je proslavilo, například pro Dačice jsou to kostky cukru. Havlíčková by turistům opouštějícím jižní Čechy ráda přibalila jihočeské sklo, originální modro-bílou keramiku z Hrdějovic či plecháček ze Sfinxu. Osud těchto výrobků je však už zpečetěn. "Je škoda, že neumíme prosazovat vlastní zboží a tyto typické výrobny v kraji zanikají," uvedla. Výjimkou jsou Slavonice: v nedaleké Maříži má základnu autorská originální keramika, která turistům dává šanci namalovat si i vlastní hrnečky, další specialitou je tvůrčí dílna Zuzany Krajčovičové s razítky na textil. "Každý správný turista odjíždí ze Slavonic s igelitkou, v níž má hrnek, tričko potiskané razítky a našeho průvodce, jehož spoluautorem je David Vávra," řekla ČTK Olga Žampová ze Slavonické renesanční společnosti. Hlavně dětem se líbí kapr Jakub, jehož autorem je budějovický výtvarník Jaroslav Kerles. Jihočeské pohádkové království vydalo i cestovní pas, vandrovní knížku či turistické známky. Kapr patří hlavně k Třeboni proslulé rybníkářstvím, podle Evy Potužákové ze zdejšího infocentra jsou však v nabídce suvenýrů velké mezery. Hodně se kupují dřevěné turistické známky, z nichž lze vytvořit sbírku a doplnit ji v Třeboni například exempláři s vyobrazením Petra Voka či Jakuba Krčína. Tyto historické postavy ale na svoji významnější suvenýrovou podobu dosud čekají. Nejvděčnější vzpomínkou na Třeboň tedy zatím zřejmě zůstává speciální bylinný likér Bílá paní a brusinková vodka nazvaná Třeboňská lázeňská brusinka. Tyto nápoje se dají koupit jenom v lázních a zájem je obrovský.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio