Jiří Mádl nezůstal jen u bláznivého herectví, ale projevil se jako renesanční filmová osobnost

17. březen 2020

Českobudějovický rodák Jiří Mádl, který na podzim oslaví 34. narozeniny, se ve světě filmu pohybuje šestnáct let. Za tu dobu z někdejšího hokejisty vyrostla jedna z nejoriginálnějších osobností domácí kinematografie, která ho zná jako herce, ale stále více jako autorského režiséra, který si píše scénáře.

Na gymnáziu tvořil básně a divadelní hry a pak mu do života vstoupil film. Nejnověji, až se zase otevřou kina, můžete posoudit Mádlův herecký talent v dramatu Petra Zelenky Modelář. Neúnavný mladý muž aktuálně pracuje na scénáři ke svému příštímu filmu Vlny o rozhlasových redaktorech v 60. letech.

Jiří Mádl dávno není mladíčkem Jáchymem, který s kamarádem Rendym alias Vojtěchem Kotkem vyráží na pánskou jízdu v komedii Karla Janáka Snowboarďáci. Čeká je týden na horách, kde chtějí zvládnout jízdu na prknech, ale i dobytí dívčích srdcí.

Vojtěch Kotek a Jiří Mádl

Na konkurz na Snowboarďáky vyrazil na popud maminky, která viděla v televizi výzvu a řekla mu, jestli bych to nechtěl zkusit. Ze studenta českobudějovického Biskupského gymnázia se stal nejen trdlovitý snowboarďák, za dva roky neposedný rafťák nebo později postava Vaška Rychmana v komedii Marie Poledňákové Jak se krotí krokodýli.

Za roli ve filmu Děti noci získal na 43. festivalu v Karlových Varech cenu za nejlepší mužský herecký výkon. U bláznivého herectví Jiří Mádl nezůstal, začal se projevovat jako renesanční filmová osobnost, dalo by se říct filmový intelektuál.

Jiří Mádl je Budějčák tělem i duší. Svému městu vzdal hold v roce 2014 v prvním režisérském počinu Pojedeme k moři, v němž jedenáctiletý Tomáš dostane k narozeninám kameru a rozhodne se natočit příběh o rodině a kamarádovi. Zjistí však, že kamera dokáže odhalit i věci, které nejsou příjemné.

Scénář k filmu si autor přivezl z New Yorku, kde studoval na prestižní Film Academy. V titulu Pojedeme k moři divák poznává budějovické lokace: hlavní náměstí, Sokolský ostrov, náplavku, letní kino Háječek, Černou věž či základní školu v Kubatově ulici, kterou režisér jako bývalý žák dobře znal. Část snímku se odehrává v bytě maminky Jiřího Mádla v České ulici. Režisérovi se líbilo, že Budějovice jsou dost neokoukané.

Při vyhlášení letošních filmových cen Český lev měl Jiří Mádl sedm nominací, respektive jeho druhý režisérský počin Na střeše. Snímek je příběhem sblížení zatrpklého seniora Rypara s asijským mladíkem. Toho Rypar objeví na střeše pražského činžáku, v němž bydlí, a začne s ním sdílet domácnost.

Film se nerodil snadno, poznamenalo ho hledání sponzorů i nešťastné úmrtí Jana Třísky, který měl hrát hlavní postavu, které se nakonec ujal Alois Švehlík. Zazářil také neherec Duy Anh Tran. „Já měl štěstí, že při svém prvním filmu Pojedeme k moři jsem dělal s neherci, dvěma malými dětmi. Tam jsem si vyvinul režijní techniku a vím, jak s herci bez velkých zkušeností zacházet. Ono to v konečném důsledku není jiné než s profesionály. Dostávají stejné pokyny, většinou jsou i dost podobně talentovaní, takže to je celé jedno,“ prohlásil pro iDnes Jiří Mádl.

Hereckých příležitostí Jiřímu Mádlovi neubývá, je ceněn za bezprostřednost, jakési originální herectví, kterým předčí jiné. On sám vtipně říká, že herci se dělí podle vzdělání na damáky, jamáky a pak na janáky. To jsou ti, které objevil Karel Janák.

Čtěte také

Jiří Mádl vám jistě neunikl jako odvážný policista v krimi seriálu Sever. V kinech před aktuální virovou pandemií jste ho mohli vidět v hlavní roli otevřeného artového snímku Hra chilského režiséra Almendrase. Coby šéf oblastního divadla hodlá hrdina inscenovat vlastní verzi řecké báje o Faidře, do níž připsal odkazy na privatizační kauzy místní radnice.

V únoru 2020 vstoupil do kin film Petra Zelenky Modelář o dvou kamarádech, kteří provozují půjčovnu dronů. Ty jsou pro bývalé spolužáky ze střední školy vstupní branou do světa, kam by se jinak nepodívali. Mezi jejich klienty patří prezidentský kandidát i aktivističtí výtvarníci.

Do role Plecha, majitele firmy, režisér obsadil Jiřího Mádla. „Plech byl určitě divokej kalič. Jenže pak najednou pochopil, že mu ujíždí vlak a že musí máknout. A hysterie shánění peněz se ho drží dál. Má strach z toho bejt chudej a vidí peníze jako jedinou šanci na slušnej život. Tím je komickej,” říká Jiří Mádl o své postavě v Modeláři, kterou rozjetá kariéra sympatického filmaře určitě nekončí.

Portrét Jiřího Mádla přináší kulturní magazín Kavárna. Dále nabízí rozhovor s anglickým spisovatelem Simonem Mawerem a prozrazuje, co letos přinese Mezinárodní hudební festival Český Krumlov.

Spustit audio

Související