Je totiž neděle a mám dost času. Neděle může být v písničkách šťastná, zasněná i zlá
Květná neděle, symbolizující triumfální Ježíšův vjezd do Jeruzaléma, nás uvedla do Svatého týdne. I když je neděle samozřejmě sváteční vždy, tato je výjimečná. A tak jsou tentokrát písničková Světla ramp pojata, až na jednu finální výjimku, jako oslava neděle v obecnějším smyslu.
Je totiž neděle a mám dost času – těmito slovy končí majstrštyk Jiřího Suchého jako autora nejenom slov, ale také hudby a původního interpreta. Ovšem tentokrát si tuto nádhernou, nestárnoucí písničku můžete poslechnout v málo známém, ale také kompetentním podání Waldemara Matušky z roku 1981. Doprovodil jej Taneční orchestr Československé televize, který v tomto případě řídil Mirko Krebs.
S Jiřím Suchým coby autorem textu, a v tomto případě také s Jiřím Šlitrem jako autorem hudby, je spojen další semaforský písničkový klenot – skladba Zlá neděle. Tu ovšem daleko více uvedla ve známost Hana Hegerová, která ji měla obzvlášť ráda. Dobře to ví i její dlouholetý přítel Tomáš Padevět, hudební vydavatel a designer, který o velké šansoniérce napsal dokumentární román Carmen – Skutečný život Hany Hegerové a pod Světly ramp se v souvislosti se Zlou nedělí rozpovídal.
Podobně jako písničkář o své Neděli, který tento song napsal spolu s Ivanem Králem a natočil pro album Alias (s bubeníkem Davidem Kollerem a baskytaristou Karlem Šůchou): „Já jsem na rozdíl od pana Suchého a paní Hegerové pojal neděli jako zasněnou s holkou, která tento den prožívá jaksi mimo.“
Čtěte také
Ve dvou písničkách podnikneme nedělní výlet do světa. Nejprve s „americkými Beatles“, jak byla některými novináři v šedesátých letech nazývána kapela z New Jersey Young Rascals, tedy Mladí roštáci. Tato čtveřice zajímavě kombinovala rokenrol se soulem, popem a i názvuky jazzu.
A jedním z největších hitů Young Rascals byla naprosto pohodová písnička Groovin´, v níž je dříve módní anglické slůvko „groovin´“ vyjádřením velmi radostné emoce. Dva členové kapely a autoři písničky Felix Cavaliere a Eddie Brigati při psaní tohoto songu z roku 1967 mysleli hlavně na to, že celý týden měli pracovně nabitý a na libé privátní záležitosti byl čas až v neděli odpoledne.
Antonello Venditti byl zejména v sedmdesátých a osmdesátých letech populární italský zpěvák, pianista a autor. Především v prvních deseti letech své kariéra byl silně levicově orientován a do svých písniček vkládal precizně formulována sociální témata. Později se tento písničkář snažil slovesně působivě uchopit i události ze svého osobního života. Z mezinárodního hlediska se Antonello Venditti patrně nejvíce proslavil hitem Buona Domenica, Šťastná neděle, který jsme do nedělních Světel ramp zařadili jako Nedělní ráno se sametovým barytonem Rudolfa Cortése.
Související
-
Ženy a dívky ve zpěvu – Schovanky, Krystalky, Inkognito kvartet, Allanovy sestry, ale také Vesna
Dívky, respektive ženy se budou tentokrát pomyslně vyhřívat pod Světly ramp, neboť na programu jsou ryze sestavy něžného pohlaví. Do ženského světa vás uvedou Schovanky.
-
Červená aerovka byla nejznámější písničkou Rudolfa Pellara, muže krásného hlasu a velkého záběru
„Červenou aerovku složil Zdeněk Petr, výborný rozhlasový režisér, který velmi dbal na to, aby zpěváci zpívali správně česky,“ vzpomínal na svůj největší hit Rudolf Pellar.
-
Posledního z velkých skladatelů populární hudby 20. století Burta Bacharacha učil i Bohuslav Martinů
Ve věku 94 let odešel král autorů populárních písniček Burt Bacharach, také pianista a producent. Jeho songy, které psal společně s Halem Davidem, patřily k těm nejlepším.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.