Jak správně zazimovat kola na zimu?

Jízdní kolo (ilustrační foto)
Jízdní kolo (ilustrační foto)

Zimní počasí k vyjížďkám na kole zrovna neláká. Pokud nepatříme mezi skalní cyklisty, kolo někam odložíme a vytáhneme až na jaře. Správný postup, jak uskladnit klasické i elektrické kolo na zimu, prozradil známý plzeňský cyklista Antonín Bartoníček.

Nejdříve si musíme najít místo, kde kolo uskladníme. Pokud bydlíme v činžovních nebo panelových domech, musíme sklep řádně zabezpečit. Kdo kolo skladuje ve sklepě, měl by pořídit také opravdu kvalitní zámek.

Kolo omyjeme vhodnými prostředky na mytí kol. Při mytí zkontrolujeme rám a další věci, které jsou pro bezpečnou jízdu důležité, například vytažený řetěz, který může zničit převodová kola, sjeté brzdové destičky a podobně. Kolo vytřeme do sucha, řetěz namažeme, mírně upustíme tlak v pneumatikách a kolo bezpečně uskladníme.

Kontrola přehazovačky

Vyplatí se také prohlídka v cykloservisu. V zimě je málo zakázek, servisy proto mají na údržbu více času a ceny za práci jsou jiné než v hlavní sezóně. Navíc můžeme do jara na spoustu závad na kole zapomenout a kolo budeme zbytečně kontrolovat podruhé.

Jak na brzdy a tlumiče

U kol se dnes běžně používají kapalinové kotoučové brzdy, tlumiče a spousta dalších věcí. Kotoučové brzdy jsou účinnější. Používají je s úspěchem i cyklisté na Tour de France. U těchto brzd by se měla náplň měnit minimálně jednou ročně. To samé platí i u tlumičů.

Kapalinu si můžete vyměnit sami doma. Pokud ale nemáte speciální nářadí a nevíte jak vše správně seřídit, je servis v tomto případě lepší cesta.

Utahování šroubu na středu jízdního kola

U elektrokol je zazimování podobné. Jejich brzdy však potřebují mnohem větší kontrolu kvůli zátěži v podobě baterie, kterou vezou kromě nás s sebou.

Baterii elektrokol musíme vždy odpojit

Baterie elektrokol by měla být uskladněna zhruba v teplotách, v jakých máme uskladněny plodiny jako brambory, jablka a hrušky. Baterie by neměla zmrznout a jednou měsíčně se ji vyplatí zkontrolovat, případně dobít.

V žádném případě ji nenechávejte připojenou ke kolu. Může se stát, že i při vypnutém jízdním režimu, odebírá elektronika třeba jen malý proud a baterii vám může zcela vybít. Některé se tím mohou nenávratně poškodit.