Fyzikální zákony jsou neúprosné. Zatímco auto zastaví, vaše tělo jede dál

20. srpen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dva dobrovolníci na nárazovém simulátoru

V cyklu Bezpečně na cestách se věnujeme nebezpečným místům na jihu Čech. Ve chvíli, kdy nejste připoutaní, se ale takovým nebezpečným místem stává vaše auto. A je úplně jedno, kde zrovna jste.

„Rychlost 30 kilometrů v hodině je ještě rychlost, při níž je náraz pro připoutaného člověka bezpečný,“ vysvětluje krajský koordinátor BESIPu Václav Kovář.

Vyzkoušet si sílu nárazu umožňuje simulátor. Zájemci sednou do speciální konstrukce, připoutají se jako v autě a na vlastní kůži poznají tvrdost tohoto, byť relativně bezpečného, nárazu. Horší už je to ve vyšších rychlostech, zvláště pokud nepoužijete bezpečnostní pás.

Zatímco vůz po nárazu buď úplně stojí, nebo razantně zpomalí, naše tělo pokračuje dál stejnou rychlostí, ať už je to 50, 90 nebo 130 kilometrů v hodině. A v cestě mu stojí horní rám okna, přední sklo, volant a palubní deska.

Podle informací BESIPu je účinnost bezpečnostního pásu řidiče osobního automobilu závislá také na druhu srážky. V případě čelního nárazu je účinnost pásu 43 procent, v případě bočního nárazu 39 procent, při střetu zezadu dosahuje účinnost 49 procent a při převrácení vozu je účinnost pásů 77 procent.

Bezpečnostní pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 kilometrů v hodině. Nepřipoutaní řidiči pak umírají čtrnáctkrát častěji než ti připoutaní. Nepřipoutaní pasažéři na předních sedadlech umírají šestkrát častěji než připoutaní a nepřipoutaní pasažéři vzadu umírají čtyřikrát častěji než připoutaní.

Spustit audio

Související