Chtěl se odreagovat, tak začal jezdit na čtyřkolce. Letos už dorazil do cíle Rallye Dakar
Zdeněk Tůma z Chvalšin u Českého Krumlova se před několika dny vrátil z Rallye Dakar. Ta už se sice nejezdí na legendární trase mezi Paříží a africkým Dakarem, ale i dobrodružství napříč jihoamerickými zeměmi je stejně velmi náročné.
Ve svých 33 letech se chtěl Zdeněk Tůma odreagovat od pracovních stresů, a tak začal jezdit na čtyřkolce. Během deseti let bodoval v různých soutěžích, stal se například absolutním vítězem českého mistrovského OffROAD Maratonu, a odtud byl už jen krok k loňskému a letošnímu startu na Dakaru.
Připomínka legendárního závodu je ještě vidět v jeho garáži. „Přivezl jsem techniku z Dakaru, takže je to tu jako po výbuchu. Musíme vše vybalit a čtyřkolku umýt, protože budou nějaké besedy, tak aby byla připravená,“ ukazuje.
Že byl závod náročný, dokazuje třeba rozbitý štít čtyřkolky. „To je z kolize, co jsem měl ve třetí etapě. Bylo to docela špatné, protože jsem si přitom rozbil i přístroje. Také jsem během Dakaru měnil masku a netrvalo dlouho a rozlámal jsem ji taky. Na letošní Dakar bych potřeboval asi pět masek,“ vypráví.
V kategorii čtyřkolek startovalo 49 řidičů, do cíle jich dojelo 32. Jihočech Zdeněk Tůma skončil na patnáctém místě.
V mrazu a sněhu a pak zase ve vedru
Musel se vyrovnat mimo jiné s proměnlivým počasím. „V Peru na pobřeží Tichého oceánu bylo krásné počasí kolem 25 stupňů, ale potom jsme se přesunuli do Bolívie, kde mrzlo a projížděli jsme i sněhem. Pak dál v Argentině bylo největší teplo, přes 40 stupňů,“ vzpomíná.
Přesto má podle svých slov z Rallye Dakar především kladné zážitky, tím nejcennějším je samozřejmě úspěšné dokončení celého závodu.
Za nejhorší chvíle označuje dvě situace. „Ve třetí etapě jsem udělal kotrmelec, rozbil přístroje a musel bez nich dojet 150 kilometrů. Druhá těžší chvíle byla startu jedenácté etapy, jel jsem z bivaku 200 kilometrů na start a tam mi najednou čtyřkolka prostě nejela. Zjistil jsem, že se rozpadla baterie, a musel jsem čekat zhruba dvě hodiny na mechanika, který mi dovezl náhradní,“ vypráví.
Dny na Rallye Dakar jsou dlouhé. „Většinou jsem vstával ve čtyři ráno, etapy mají vesměs 600 až 700 kilometrů a do bivaku jsem se vracel nejdřív kolem 18. hodiny. Pak je ještě třeba říct mechanikovi, co má udělat na stroji, a připravit se na další den, takže člověk si tam opravdu moc neodpočine,“ líčí.
Zdeněk Tůma byl součástí týmu z Pardubic. Za ten na Rallye Dakar nastoupili dva motorkáři, dva řidiči čtyřkolek a jedna posádka automobilu. Celkem s týmem do jižní Ameriky odjelo 22 lidí.
Zdeněk Tůma se chce na trasu legendárního závodu rozhodně vydat i potřetí. „Na čtyřkolce jsem obecně začal jezdit proto, abych se odreagoval od práce, člověk potřebuje nějaký koníček, a nakonec jsem se dostal až na takový závod. Potom už je Dakar skoro droga, člověk chce dokázat víc a víc,“ uzavírá.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.