Virtuální tržiště Jihočeského kraje se osvědčilo. Do školních jídelen putuje víc regionálních potravin

Zlepšit odbyt regionálních potravin a dostat víc kvalitních surovin do školních jídelen. To se daří díky virtuálnímu tržišti, které loni na podzim spustil Jihočeský kraj společně s Agrární komorou. Desítky stravovacích zařízení si na něm už od jihočeských zemědělců a potravinářů koupily zboží za téměř tři miliony korun. Ne všem uživatelům ale tržiště splnilo očekávání.

„Zrovna připravujeme jogurty, které půjdou do střední zemědělské školy v Písku. Je to taková první vlaštovka, doufám, že jich bude víc. V současné době je to pro nás velice důležité, protože výroba není tak vytížená, jak by mohla být,“ ukazuje první zboží objednané přes virtuální tržiště vedoucí Minimlékárny Mláka Hana Andrlová.

Jihočeská masna využívá tržiště často. Podle obchodního ředitele firmy Kryštofa Ondřeje to je krok správným směrem. „Konečně si někdo všímá toho, že je potřeba podpořit jihočeské dodavatele masa, takže už z podstaty věci jsme rádi. Tak 95 procent zákazníků jsou ti, které už jsme měli, odbyt se nám zvýšil v řádech jednotek procent, což může představovat třeba tři nové školy,“ uvádí.

V současné době je na tržišti zaregistrováno přes 50 jihočeských zemědělců a potravinářů a zhruba 60 školních jídelen. Školám se projekt zamlouvá. Uvítaly by ale zlepšení nabídky. „Nabídka bohužel zatím není tak velká, aby se tam daly vybrat veškeré komodity. Začali jsme od nich brát, ale čekám, až se přihlásí více dodavatelů,“ potvrzuje ředitel českobudějovické jídelny Základní a mateřské školy Kubatova Petr Tomaschko.

Čtěte také

S tím souhlasí i Jaromír Pípa, ředitel školní jídelny U Tří lvů v Českých Budějovicích. „Pokud je to tržiště, mohli by tam ještě nabízet velkoobjemovější balení a zohlednit nějakým způsobem cenu,“ podotýká.

Mluvčí Jihočeského kraje David Hocke připouští, že virtuální tržiště se ještě potýká s některými problémy. „Školní jídelny na hranicích kraje, Dačice, Vimperk, Mladá Vožice, ale i Tábor, na tržišti nevidí moc výrobků, protože prodejci si tam zadávají dojezdovou vzdálenost. Pokud se jedná o menšího prodejce, ten do vzdálenějších škol své výrobky nezaveze, protože je to pro něj příliš nákladné,“ vysvětluje.

Producenti potravin by uvítali připomínky odběratelů. Jihočeský kraj portál stále vylepšuje, a to jak po technické, tak po obsahové stránce. To by mohlo v budoucnu přilákat ještě víc uživatelů.

Spustit audio

Související