Úpravy na trati zrychlí spojení Č. Budějovic s Lipnem

10. říjen 2003

Zavedení přímých vlaků z Českých Budějovic až k lipenské přehradě bude od června 2005 jedním z výsledků připravované investice Českých drah. Zástupce ČD pro Jihočeský kraj Ivan Študlar ČTK řekl, že v pátek 17. října skončí na trati z Rybníka do stanice Vyšší Brod klášter stejnosměrný elektrický provoz. Už o den později začnou přípravy na její elektrizaci střídavou trakční soustavou.

Podle Študlara dosáhnou celkové náklady výstavby zhruba 250 milionů korun. Z nich však bude přes 100 milionů korun určeno na vybudování napájecí stanice pro IV. železniční koridor z Prahy přes České Budějovice do Rakouska. Po nedávném dokončení elektrizace tratě České Budějovice - Rybník - Horní Dvořiště střídavou trakční soustavou bylo podle Pavla Tesaře z tiskového oddělení ČD potřeba vyřešit umístění druhého napájecího bodu pro zajištění dostatečného výkonu při budoucím zvýšení intenzity provozu. "Jako nejvhodnější lokalita bylo vybráno Lipno nad Vltavou a střídavá soustava bude zavedena i na celé Lipence (Rybník - Lipno nad Vltavou)," uvedl Tesař. Provoz na Vyšebrodské elektrické místní dráze z dnešního Rybníka do Lipna nad Vltavou byl zahájen v roce 1911. Původně použitá stejnosměrná soustava o napětí 1,2 kV byla v padesátých letech upravena na 1,5 kV. Nyní chystaná investice je součástí programu rozvoje Jihočeského kraje. Práce budou znamenat výluky, při nichž budou v úseku Rybník - Vyšší Brod klášter jezdit místo vlaků autobusy. Jinak budou spoje vedeny v dieselové trakci. Mezi stanicemi Vyšší Brod klášter a Lipno nad Vltavou potrvá do června příštího roku kombinovaný provoz stejnosměrných elektrických a dieselových vlaků.

autor: čro čb | zdroj: ČTK