Světoznámý kapelník a aranžér Billy May byl jednou z největších hvězd poválečného swingu

19. listopad 2021

Když bychom zaostřili pozornost na poválečný swing, nemohli bychom se vyhnout jménu a odkazu světoznámého kapelníka, aranžéra, spolupracovníka slavných zpěváků a zpěvaček, trumpetisty, zavalitého Billyho Maye. Letos v listopadu uplynulo 105 let od jeho narození. A byl to veliký všestranný swingař, který ovlivnil i našeho Karla Vlacha.

Edward William May přišel na svět jako syn pokrývače 10. listopadu 1926 v Pittsburghu v Pennsylvánii. Tam také vyrůstal v průměrné středostavovské rodině a sám se na radu lékaře naučil hrát jako astmatik na tubu, na níž pak hrál ve středoškolském orchestru.

Už tenkrát ho podle jeho vlastních slov zajímalo aranžování a orchestrace. Pak k tubě ještě přidal pozoun a hlavně trumpetu. První významné profesionální angažmá získal Billy May v populárním orchestru Charlie Barneta, v jehož službách hrál na trubku a  psal rovněž aranžmá - a tak se coby aranžér podepsal pod Barnetovu nejslavnější nahrávku, jíž byla skladba s  indiánským kmenem Čerokíů v názvu.

Za několik let si Billy May ještě o něco polepšil, když jej do svého, ještě známějšího orchestru zlanařil sám  Glenn Miller. A obě angažmá Billy May s odstupem let barvitě srovnal:

„Rozdíl mezi Glennem Millerem a Charliem Barnetem byl jako mezi fungující továrnou a venkovským klubem. U Millera museli mít všichni muzikanti i stejné ponožky, a když někdo z nás ji měl třeba trošičku ohrnutou, vyfasoval okamžitě pokutu. U Charlieho Barneta to bylo jinak. Obvykle jsme měli hnědá saka, ale často se stávalo, že někdo z kapely uniformu zapomněl, a tak hrál v tom, co měl zrovna na sobě. Charlie byl velkorysý kapelník a dobrý člověk, určitě lepší než Glenn Miller, který byl zase daleko schopnější podnikatel.“

Po působení  v elitních swingových orchestrech zamířil Billy May po skončení války se svou první manželkou Arlettou do Los Angeles.

Uvědomil jsem si, že vše potřebné je tady," poznamenal. A na začátku 50. let nastoupil do Capitol Records jako aranžér. Mohl  potom také sestavit špičkový orchestr, který  té době už mohl počítat s podporou televize i hollywoodských studií.

Zaujal i filmovými hity

Svými glissandy v unisonu vytvořil charakteristický zvuk saxofonové sekce a tím zaujal nejenom mnoho posluchačů, ale také kolegy-kapelníky na celém světě. A Billy Maye se svým bandem měl také hity. Například se skladbami Charmaine nebo filmovou The Man With The Golden Arm. Oba snímky vám nabídneme k poslechu.

Je nutno říci, že jako kapelník, aranžér i autor Billy  Maye zejména v 50. a 60. letech  spolupracoval s filmovým průmyslem, ovšem také s plejádou vokalistů nepochybně zvučných jmen. A byl by to opravdu dlouhý a působivý seznam. Jmenuje alespoň třeba  skupiny Andrews Sisters nebo Four Freshmen, Johnnyho Mercera,  Anitu O´Day, Nata Kinga Colea, Peggy Lee, Mela Tormeho, Binga Crosbyho, Rosemary Clooney, Deana Martina a samozřejmě  Franka Sinatru, pro nějž aranžoval řadu  úspěšných skladeb, které s nimi orchestr Billyho Maye také nahrál. Ta první výrazná a cenou Grammy odměněná spolupráce Billyho Maye a Franka Sinatry přišla s albem Come Fly With Me, které bylo firmou Capitol vydáno zkraje roku 1958.  I s úspěšným titulním songem…

Billy May, kterému záliba v alkoholu poničila manželství, ale i vlastně trochu kariéru, se vydal na věčnost před necelými osmnácti roky v kalifornském San Juan Capistrano  ve věku 87 let.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio