Šlápnete do pedálů a začne vám pomáhat motor. Elektrokola se stávají hitem

Na první pohled vypadá elektrokolo jako běžné kolo. Poznáte ho hlavně podle baterie, která bývá umístěná pod nosičem (na snímku), na rámu nebo pod sedlovou trubkou
Na první pohled vypadá elektrokolo jako běžné kolo. Poznáte ho hlavně podle baterie, která bývá umístěná pod nosičem (na snímku), na rámu nebo pod sedlovou trubkou
0:00
/
0:00

Trendem posledních let jsou elektrokola. Mnozí si je chválí na delších vyjížďkách, ale najdou se i odpůrci, podle nichž je pomocný pohon pro zdravé lidi zbytečný. Pokud si však chcete elektrokolo pořídit, je třeba myslet na několik věcí. V dalším díle Návodu na cyklistiku je připomíná Lukáš Martinek.

Zvažte účel, pro který elektrokolo pořizujete. Nejedná se o univerzální stroje, podobně jako u běžných kol můžete vybírat z několika typů:
- městské (oceníte při kličkováním po městských cyklostezkách nebo při dojíždění do práce)
- trekové (pro náročnější jezdce, zvládá i lehký terén)
- horské (určené pro jízdu v terénu)
- skládací (oceníte, pokud máte málo prostoru na uskladnění, nebo při častém přenášení).

Další rozdíly jsou v konstrukci rámu. Můžete vybrat elektrokolo pánské, dámské nebo univerzální. Stejně tak je důležitá správná velikost rámu. Různí výrobci ale používají různé značení velikostí. Je proto dobré vždy navštívit odborníky, kteří nejen s velikostí elektrokola, ale i vhodným typem poradí.

Každé elektrokolo musí mít svůj motor. Nejefektivnější je motor integrovaný do zadního kola, překvapí skvělými jízdními vlastnostmi. Vhodný je ale také motor středový, který je nejúspornější a dobře kolo vyvažuje, jízda s ním je velmi komfortní.

K motoru patří zdroj energie, v případě elektrokola baterie. Velmi oblíbená je baterie na rámu kola, která neovlivňuje těžiště a bicykl je díky tomu dobře ovladatelný. Součástí městských elektrokol jsou nosičové baterie, přičemž nosič lze dál normálně využívat.

Životnost baterií elektrokol se odhaduje na čtyři až osm let (asi 20 tisíc kilometrů). Netrpí takzvaným paměťovým efektem, proto není třeba baterii před nabíjením naprosto vybíjet. Na nabití na 70 až 80 procent postačí dvě hodiny a většina baterií již obsahuje BMS, tedy elektronický systém, který prodlužuje životnost.

U některých elektrokol je baterie umístěná pod nosičem. Nosič lze normálně používat

Na závěr je nutné dodat, že na elektrokole se dá jet s vynaložením vlastních sil i po naprostém vybití baterie. Je však o několik kilogramů těžší než běžný bicykl, a proto jízda na vybitém elektrokole není nejpříjemnějším zážitkem. Zvažte tedy svůj zdravotní stav a popřemýšlejte, jestli vaše fyzička nezaslouží zlepšit účinněji, za pomoci kola bez motoru.

NÁVOD NA CYKLISTIKU - seriál o všem, co patří k jízdě na kole. Připravuje Mária Pfeiferová, odborným garantem je Lukáš Martinek, bývalý profesionální cyklista, který nyní působí na Západočeské univerzitě v Plzni jako odborník na veřejné zdraví.

Všechny díly najdete zde.

Spustit audio

Související