Sdružení chce diskuzi o Temelínu

16. říjen 2002

Jihočeské občanské sdružení V havarijní zóně jaderné elektrárny Temelín chce vyvolat diskusi o škodlivosti Temelína s cílem zastavení projektu. Opírá se o studii vypracovanou členem vládní komise pro posuzování vlivu elektrárny na životní prostředí Josefem Říhou. Dokument hodnotil elektrárnu v širších souvislostech a ze sedmi provozních variant vyšlo jako nejvýhodnější ukončení provozu. Na dnešní tiskové konferenci to uvedli zástupci sdružení.

"Tato analýza hodnotí komplexní a společenský dopad jaderné elektrárny Temelín. Je to výzva k diskusi, výzva k upřesnění," řekl člen sdružení Vladimír Halama s tím, že se uskupení obrátilo i na prezidenta republiky a všechny členy vlády s žádostí o doplnění posouzení vlivu elektrárny na životní prostředí o projednání tzv. nulové varianty.

Další člen vládní komise pro posouzení vlivů Temelína na životní prostředí Jiří Hanzlíček však upozornil, že poukazovat v této souvislosti na nulovou variantu, která by znamenala zastavení, případně zbourání elektrárny, je věcným nesmyslem. "U již dokončené stavby, kterou představuje Jaderná elektrárna Temelín, se již žádné posouzení neprovádí, a nulová varianta zde tudíž neexistuje," sdělil ČTK. Závěr vládní komise, která posuzovala vliv na životní prostředí, není novou studií zpochybněn a nijak se jí nedotýká. "Jde o odlišné záležitosti," vysvětlil Říha. Vládní komise vyhodnotila vliv Temelína na životní prostředí jako "nízký, nevýrazný a přijatelný". Říha, který není členem sdružení, vysvětloval i svou roli. "Setkal jsem se s údivem, proč to dělám. Je to ale pouze vstřícný krok k občanům, kteří žijí v havarijní zóně," řekl Říha a rovněž vyzval k širší diskusi o elektrárně. "Nebylo by na škodu, aby tato studie pokračovala, aby byla doplněna," dodal. Dlouholetý spor o dostavbě Temelína, který si předchozí vlády přehazovaly jako horký brambor, definitivně ukončila sociálně demokratická vláda po těsném hlasování ministrů v květnu 1999. Kabinet určil časový harmonogram a rozhodl, že náklady na výstavbu nesmějí převýšit 98,6 miliardy korun.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio