Recenze Fyzického básnictví Petra Váši

27. leden 2013

Nové knihy; Setkání s Milanem Binderem nad novou edicí věnovanou městu České Budějovice a jejím první knihou Okresní dům; Vzpomínka na spisovatele a publicistu Jana Nouzu; Recenze Davida Jana Žáka na knihu Petra Váši Fyzické básnictví; Soutěž

KNIŽNÍ TIPY

Josef Forbelský: Svět se mnou, svět beze mě
Pěkná edice Paměť z nakladatelství Academia nabízí nový titul: jsou to vzpomínky hispanisty Josefa Forbelského nazvané Svět se mnou, svět beze mě. Autor se narodil v roce l930 a působil jako vysokoškolský pedagog. V knize vypravuje nejen o svém životě, ale i o dobách totality a snaze vymanit se z ubíjející šedi tehdejšího světa. Knihy a překlady mají samozřejmě v těchto vzpomínkách své místo, protože Forbelský překládal Márqueze, Borgese, ale také třeba naopak do španělštiny Vladimíra Holana.

Miroslav Ivanov: Tajemství rukopisu královédvorského a zelenohorského
Znovu vychází kniha Miroslava Ivanova Tajemství rukopisu královédvorského a zelenohorského, doplněná o jejich nový překlad. Vášně kolem těchto „ archaických“ památek našeho písemnictví už pravda vyvanuly, ale přesto je jejich příběh dodnes zajímavý. Nový překlad navíc přece jen tyto texty současnému čtenáři trochu přiblíží. Vydává Blok.

Tajemství rukopisu královédvorského a zelenohorského (Miroslav Ivanov)

Chris Yates: Jak na ryby
Chris Yates je velkým propagátorem rybaření a také jedním z nejznámějších anglických rybářů. Jeho kniha Jak na ryby, kterou teď vydává nakladatelství Jota, nás provede rybářskou sezónou a přidá spoustu historek a příhod, které rybáře potěší. Zároveň si všímá, jak se v průběhu roku řeka mění a my se s ním ocitneme v záviděníhodném klidu a pohodě.

Jak na ryby  (Chris Yates)

David Eagleman: Inkognito aneb Tajný život mozku
V poslední době se objevují zprávy o tom, že své jednání a reakce nemusíme mít až tak pod kontrolou, jak si myslíme: velmi jednoduše řečeno, naše tělo si dělá, co chce – ne to, co chceme my. Nakladatelství Dybbuk teď vydává knihu amerického neurovědce Davida Eaglemana Inkognito aneb Tajný život mozku, ve které autor na základě nových výzkumů tvrdí, že mozek své operace řídí inkognito, aniž to naše vědomí zaznamená.

Inkognito aneb Tajný život mozku (David Eagleman)

Obrazy z dějin českého loutkářství
Nakonec krásná velká kniha z nakladatelství Arbor vitae, která vychází ke 40. výročí založení Muzea loutkářských kultur v Chrudimi: Obrazy z dějin českého loutkářství. Autoři, přední odborníci, píší v jednotlivých kapitolkách o dějinách českého loutkářství, všímají si kočovných loutkářů, dekorací, loutek i repertoáru. Důležitou součástí knihy jsou dosud nepublikované obrazové materiály z muzea, které touto reprezentativní knihou oslavilo své narozeniny.

Obrazy z dějin českého loutkářství

NÁŠ HOST

Milan Binder nám představí novou edici věnovanou městu České Budějovice. První titul se jmenuje Okresní dům. Milan Binder ho vydal se spoluautory Danielem Kovářem a Janem Schinkem.

Okresní dům (Milan Binder)

VZPOMÍNKA NA JANA NOUZU

Ve středu 24. ledna zemřel v českobudějovické nemocnici spisovatel a publicista Jan Nouza. Každé setkání s ním na statku na lužnické návsi pro mě bylo povzbuzením a velkou lekcí životní odvahy a optimismu. Jan Nouza se musel od patnácti let vyrovnávat s následky těžkého úrazu. I když byl na vozíku, věnoval se novinařině, psal knihy, scénáře a spolupracoval s Českým rozhlasem a televizí. Jeho povídky vyšly v knihách Z návsi je k nim blízko, Námluvy s jezevčíkem, Amor na útěku nebo Rytíři naděje. Svými texty doprovodil i knihy Třeboňsko v obrazech a Lomnicko v obrazech, ve kterých se sešel s výtvarníkem Petrem Ettlerem. Lomnicko byla jeho milovaná krajina, jak sám říká v archivním rozhovoru o této knize.

Jan Nouza: Lomnicko v obrazech

RECENZE Davida Jana Žáka

Petr Váša: Fyzické básnictví
Petr Váša a jeho Fyzické básnictví získalo kromě jevištní a klubové podoby i podobu tištěnou, knižní. V technické a teoretické části jde o zvláštní a originální manuál k nastoupení tvůrčí cesty. V části druhé, té literární a snové, jsou texty na hranici mezi poezií a krátkou povídkou, vedle nich se vynořují texty esejistické. I tady ale můžeme hovořit o instruktáži, autor nás totiž vede po tajuplných stezkách plných metafyziky, která čtenáře lehce pohltí a zavede do jeho osobních snů a míst plných vlastních neodkrytých tajemství.

Fyzické básnictví (Petr Váša)

Fyzické básnictví, které vydalo nakladatelství Host je dílo veskrze svobodné, hravé a plné fantazie. Jako bychom se ocitli při četbě na kouzelném hřišti, proměnlivém a pestrém, v němž lze hrát skoro cokoli. Hrací plocha a podmínky se totiž mění našimi vlastními myšlenkami a přáními. Čím divočejší jsou, tím úžasnější je i hra samotná. Petr Váša je podivuhodný kouzelník, který zatahuje do svých kouzel všechny zúčastněné, tedy i diváka zpočátku netečného. Taneční parket je volný jak k tanci, tak k interpretaci dílčích textů, básnicko-fyzický kurz může začít. Fenomén fyzického básnictví je nám zatím zahalen mnoha závoji, které však každým tanečním krokem začneme odhrnovat, jeden po druhém, mnohdy i více najednou. Mizí jako mlha, ztrácí se, a my objevujeme dosud netušené možnosti vlastní existence. Objevujeme společně s básníkem a tanečníkem Vášou svůj dosud skrytý potenciál představ a tužeb. Záleží jen na ponoření sebe sama do rytmu a hudby, na intuici a otevření se všemu novému a nezvyklému.

Vášovy texty jsou plné pohybu a života, hovoří s námi jako by promlouval sám k sobě, trpí-li samomluvou, pak se stírá rozdíl mezi monologem a dialogem, vždy je adresný a úderný. Připomíná mladého hřebce v běhu, orla v letu, pstruha ve vodě. Váša se svěřuje, zpovídá, otevírá. A my žasneme, neboť fyzicko-básnická příručka je proměnlivě tvárná a náhle je z ní umělecké dílo. Okouzluje nás jazyk, jakým je kniha psaná, forma i expresivita textu. Ilustrace jsou kreslené vínem a kávou, tedy nápoji, které při psaní Váša popíjel. A jako bonus nás čeká DVD s tvorbou osobitého a naprosto svobodného performera a krásného blázna Petra Váši.

SOUTĚŽ

Správná odpověď: František Procházka neboli Franta Župan
Výherci: Z. Jirušová, Z. Mašek, M. Němcová, V. Piklová, M. Slunecková, K. Tichý