Přívozy na Lipně mají za sebou jednu z nejhorších sezon, dlouhodobě navíc chybějí kapitáni
Využívají je místní obyvatelé, turisti i cyklisti. Tři přívozy na Lipenské přehradě ušetří cestujícím desítky minut a kilometrů po silnici. Letos mají za sebou ale nejhorší sezonu za posledních několik let, hlásí dvacetiprocentní propad. Dlouhodobě navíc chybějí kapitáni.
O přívoz Hraničář ve Frymburku se stará jen dobrovolný hasič Antonín Labaj s manželkou. „Jedeme tak jednou za dva dny. Vezeme buď pendlera, nebo někoho místního. Turisti tady momentálně nejsou,“ popisuje.
Na přívozu zažil nejslabší sezonu. „Co se týče srovnání s loňským rokem, tak jsme měli asi dvacetiprocentní pokles. Letos jsme celkem převezli kolem 50 tisíc lidí, loni to bylo kolem 70 tisíc lidí a na této úrovni se to zhruba drželo i v předchozích letech,“ uvádí.
Na letošní slabší sezóně se podle Antonína Labaje podepsalo chladné a deštivé počasí v létě, jarní lockdown, ale i úbytek movitější klientely. „Pak nám chyběli návštěvníci ze zahraničí. Lidé navíc často jeli k moři, vybírali se ty vouchery a podobně,“ myslí si.
Nejen úbytek pasažérů, ale i nedostatek kapitánů trápí přívozy na Lipenské přehradě. „Hlavní roli hraje to, že získat kapitánský průkaz skupiny C pro řízení přívozu trvá dva až čtyři roky. Člověk musí mít odpracováno 180 plavebních dnů a teprve po uplynutí této doby je připuštěn ke zkoušce,“ vysvětluje Antonín Labaj.
Čtěte také
Frymburský přívoz obsluhuje pouze se svou manželkou. „De facto táhneme ten provoz sami. Pomáhá mi jeden pán, důchodce, který tady jezdil na přívozu šestnáct let před námi, a můžeme být rádi, že ho máme. Když je nějaká nouze, nemoc, když potřebuju zařídit administrativní záležitosti, přijde mě na dvě tři hodinky vystřídat, ale už nám nedá v sezóně celý den,“ vypráví.
To, že pro něj dovolená v hlavní sezóně neexistuje, ale bere s úsměvem. „My jsme pořád u vody a pořád jsme na dovolené. Člověk musí mít tu práci rád, protože tady je to úžasné jak na jaře, tak v létě nebo na podzim. Je tu krásně, když tu lidé nejsou, a je tu krásně, když tu lidé jsou,“ líčí.
Frymburský přívoz během listopadu už vozí jen místní a turisty v pracovní dny, končit bude v polovině měsíce.
V mínusu je také hornoplánský přívoz Pionýr. Ten teď čeká velká oprava. „Celý prám by měl mít novou obšívku a budeme zároveň dělat i podlahu. Náklady budou mezi třemi a čtyřmi miliony korun a budou se splácet minimálně deset let z výnosů přívozu,“ uvádí starosta Horní Plané Jiří Hůlka.
Sezonu ukončil už také přívoz, který převáží pasažéry z Dolní Vltavice do Kyselova.
Související
-
Jihočeské hrady a zámky měly kvůli pandemii koronaviru nejslabší sezonu za posledních několik let
Sezona začala o dva měsíce později, chyběli zahraniční turisté, lidé musí chodit v respirátorech. To je jen několik důvodů, které stojí za propadem návštěvnosti památek.
-
Dobrovolníci z lyžařských oddílů připravují běžkařské trasy na Šumavě na hlavní sezonu
Běžkařské trasy v okolí Lipna připravují dobrovolníci. Vyřezávají náletové dřeviny, vysekávají cesty a mulčují louky. Jedna z bílých stop je například v okolí Frymburku.
-
Provozovatelům přívozů na Lipně schází kapitáni. Mladé uchazeče odrazují náročné zkoušky
Přes tisíc lidí za den i teď po konci letní sezóny přepraví přívoz z Horní Plané do Bližší Lhoty na přehradě Lipno. Lipenským lodním dopravcům přitom scházejí kapitáni.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Lidé zasažení povodněmi mohou nechat otestovat své studny už jen do neděle. V pořádku jich je jen desetina
-
ŽIVĚ: Viktoria Plzeň hraje s Manchesterem United bez branek. Duel Evropské ligy vysílá Radiožurnál Sport
-
Kreativní účetní, nebo zodpovědní hráči? Česko skládá dvě procenta HDP na obranu z různých resortů
-
ONLINE: Moskva podporuje Orbánův plán na příměří s Ukrajinou. Ta ale návrh podle Ruska odmítla