Provozovatelům přívozů na Lipně schází kapitáni. Mladé uchazeče odrazují náročné zkoušky

26. září 2019 14:51
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Přívoz na Lipně
0:00
/
0:00

Přes tisíc lidí za den i teď po konci letní sezóny přepraví přívoz z Horní Plané do Bližší Lhoty na přehradě Lipno. Stejně jako u většiny lipenských lodních dopravců i tady scházejí kapitáni.

Mladí uchazeči musí složit zdlouhavé a náročné kapitánské zkoušky, a to je od této práce odrazuje. Podle Státní plavební správy je kapitánů nedostatek po celé zemi.

Jedním z kapitánů na Lipně je Karel Kukačka. „Pracovní síly jsou omezené, teď nám odchází kolega, takže budeme jenom tři. Snažíme se o dovolených a při nemocích střídat za pomoci brigádníků, to znamená hasičů. Ve Frymburku je jeden stabilní kapitán a chodí mu vypomáhat kapitáni důchodci,“ popisuje.

Zajistit provoz přívozu na turisty vyhledávaném Lipně je podle něj velmi náročné. „My sloužíme na dvě party, jedna je v práci jeden den patnáct hodin a druhý den má volno, ale když nám někdo vypadne, tak se stává, že pracujeme i dva nebo tři dny v kuse,“ říká.

Čtěte také

Karel Kukačka slouží na Lipně 23 let, jeho kolegové 25 a 20 let, mladí kapitáni nepřicházejí. „Hlavní problém je, že musíte mít zkoušky kapitána skupiny C, a to obnáší 180 dní odpracovaných dní do jednoho roku, aby člověk mohl jít na Státní plavební správu a složit tam testové, ústní a technické zkoušky. Když nestihne těch 180 dní do roka, tak to potom trvá 48 měsíců, než můžete jít na zkoušky,“ připomíná.

Pravidla kapitánských zkoušek určuje evropská legislativa, proto je podle ředitelky Státní plavební správy Kláry Němcové nelze zmírnit. „Není možné, aby národní úprava byla odlišná od evropské, a ta prostě vychází z požadavků silných rýnských států, jako je Holandsko, Belgie, Německo,“ vysvětluje.

Pracovní síly v lodní dopravě podle Kláry Němcové schází všeobecně napříč celou republikou. Málo kapitánů mají i výletní lodě na přehradách nebo lodní dopravci v Praze.

Spustit audio

Související