Od Sedmi statečných až k Apačům aneb Půlhodinka se dvěma kytaristy
Pořad Vlídné tóny bude vyhrazen dvěma kytaristům, kteří se dokázali prosadit na hitparádách, ačkoliv jejich záběr byl širší a přesahoval rámec pop music. Zazní nahrávky Ala Caioly a Berta Weedona.
Alexander Emil Caiola, rodák z Jersey City, v sobě opravdu žádné předsudky a zábrany ohledně žánrových hranic nechoval. Během své dlouhé kariéry hrál country, rokenrol, pop, ale i jazz.
Významné pro Ala Caiolu byly měsíce, které prožil během druhé světové války v námořnictvu. Tam vynikl jako kytarista v ansámblu vedeným známým kapelníkem Bobem Crosbym, bratrem slavného zpěváka Binga Crosbyho.
Po návratu do civilu se Caiola stal na několik let studiovým kytaristou rozhlasové stanice CBS v New Yorku. Seznam proslulých zpěváků, s nimiž v 50. letech natáčel, byl zajímavý a zdobila jej jména jako Tony Bennett nebo Andy Williams.
Al Caiola se poprvé výrazně zaskvěl, když společně s dalším skvělým kytaristou Tonym Mottolou doprovázel zpěváka Johnnyho Mathise na albu, který jejich nástroj měl dokonce v názvu: Open Fire, Two Guitars.
Následně Al Caiola už pro různé značky nahrával sólově pod svým jménem. Před šesti desítkami let se poprvé prosadil na hitových žebříčcích s melodií z dlouhodobé a i v našich končinách známé televizní série Bonanza.
Ve Vlídných tónech si budete moci poslechnout nahrávku kytaristy Ala Caioly, která navodí atmosféru tohoto seriálu, ale také jeho další hit – ústřední melodii autora Elmera Bernsteina ze světoznámého westernu Sedm statečných.
Čtěte také
Druhou půlku Vlídných tónů můžete prožít s dalším úspěšným, tentokrát anglickým kytaristou Bertem Weedonem, kterého mimochodem měli ve velké úctě členové slavné kapely Shadows. Však mu také vyjádřili poctu i na vinylu.
Herbert Maurice William Weedon spatřil světlo světa v londýnském East Hamu. Na kytaru se začal učit ve dvanácti a v osmnácti absolvoval své první veřejné vystoupení. Když mu bylo pětadvacet, získal dobře placené místo v taneční kapele BBC.
Bert Weedon se vypracoval v druhé polovině 50. let ve špičkového studiového kytaristu a natáčel s takovými hvězdami, jakými byli Nat King Cole, Frank Sinatra nebo Cliff Richard. Zároveň vydával i sólové desky a s některými nahrávkami na přelomu 50. a 60. let uspěl i na britském hitovém žebříčku. A jako první natočil s jistým úspěchem později Shadows proslavenou instrumentálku autora Jerryho Lordana s indiánským kmenem Apačů v názvu.
Vliv britského kytaristy Berta Weedona přiznávali vedle Shadows také John Lennon i George Harrison z Beatles nebo kytarista kapely Queen Brian May. Bert Weedon, nositel Řádu britského impéria, se dožil požehnaného věku 91 let. Zemřel před devíti roky.
Související
-
Nahrávky dvou mistrů světa ve hře na foukací harmoniku mohou navodit chvíle pohody
V hlavní roli Vlídných tónů tentokrát bude foukací harmonika. Pokud jde o interprety, zůstaneme víceméně na domácí půdě, i když melodie budou většinou zahraničního původu.
-
Řek Zorba, Titanic, Tenkrát na Západě. Světové filmové evergreeny hraje André Rieu a jeho orchestr
Na své si přijdou příznivci holandského houslisty a dirigenta André Rieu. I když se proslavil zejména jako interpret Straussových valčíků, zasáhl i oblast filmových hitů.
-
Unikátní přehlídka instrumentálek veleslavných Plážových chlapců, tedy Beach Boys
Před časem jsme pro vás sestavili malou unikátní přehlídku instrumentálek Beatles. Tentokrát bychom něco podobného rádi udělali ve spojení s další legendární kapelou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka