Obce na trati jindřichohradecké úzkokolejky chtějí získat koleje, nádražní budovy i samotné vlaky
V polovině června se mají po více než roce a půl znovu rozjet vlaky na úzkokolejce na pomezí jižních Čech a Vysočiny. Oba kraje už vybraly stejného dopravce – brněnský Gepard Express. Zbývá ale ještě vyřešit obrovské pohledávky, které zůstaly za společností Jindřichohradecké místní dráhy. Obce ležící podél trati chtějí prostřednictvím soukromých investorů celou dráhu odkoupit.
„Domluvili jsme se minimálně na tom, že začneme finalizovat a ladit podobu stanov sdružení obcí, abychom věděli, jakým způsobem se rozdělí hlasovací práva, případně co všechno bude potřeba,“ řekl po jednání zástupců obcí starosta Jindřichova Hradce z hnutí ANO Michal Kozár.
Obce, které leží na trati úzkokolejky, chtějí založit svazek, který by následně převzal celou infrastrukturu, vozový park a nemovitosti zadlužené společnosti Jindřichohradecké místní dráhy. Všechno by zaplatili soukromí investoři, kterým by samosprávy vše následně splácely.
Dluh ve výši minimálně desítek milionů korun by obce měly splácet investorům z pachtovného, pronájmu nemovitostí nebo kolejí. Chtějí mít ale jistotu, že jim nakonec nezbyde jen prázdná trať a obrovské závazky.
Čtěte také
„Pro případ, že by nefungovaly pachtovní smlouvy, nájemní smlouvy, je potřeba, aby obce mohly majetek převést zpátky na subjekty, které do toho vstoupí z hlediska financování,“ dodal Michal Kozár.
Jak by to celé mělo fungovat, představil současný jednatel úzkokolejky Jan Kysela. „Přirovnal bych to jednoduše k hypotéce, to všichni znají. Koupím si dům na hypotéku a pokud bych se dostal do situace, kdy nejsem schopen dlouhodobě splácet, dům odevzdám bance,“ popsal.
Nabízí se tedy otázka, proč investoři nebudou dráhu provozovat sami, ale složitě ji předávat obcím. „Povětšinou jsou to subjekty, které mají svůj hlavní byznys někde jinde, ale jdou pomoci té věci. Nebudou pomáhat zadarmo, nebudou pomáhat se ztrátou. Všichni v tom společenství hledají nějaký ekonomicky udržitelný model, aby si to na sebe vydělalo,“ vysvětlil Jan Kysela.
Prodej kolejí, nádražních budov i samotných vlaků pomůže Jindřichohradeckým místním drahám umořit část dluhů. Ty dosahují zhruba 350 milionů korun.
Související
-
Na úzkokolejku na pomezí jižních Čech a Vysočiny se vrátí vlaky. Nový dopravce je připraven vyjet
Do prázdnin se má vrátit provoz na úzkorozchodné tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně. Oba kraje vybraly stejného dopravce, ten použije stávající vlaky.
-
Chátrající jindřichohradeckou úzkokolejku začali udržovat dobrovolníci
O trať úzkokolejky na pomezí jižních Čech a Vysočiny se nikdo nestará. Provozovatel je v insolvenci, koleje a nádraží zarůstají plevelem, na trati leží vyvrácené stromy.
-
Ubytování pro fandy železnice. Vlaky na úzkokolejce nejezdí, drážní domky se zatím využívají jinak
Vlaky sice už měsíce nevyjely, přesto se život na úzkorozchodné trati na pomezí jižních Čech a Vysočiny úplně nezastavil. Lidé mohou přespat v některé z drážních budov.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Přes 60 ruských tankerů zakotvilo na moři s miliony barelů ropy. Je to důsledek amerických sankcí
-
Vyhlášení CHKO Soutok je tlačeno na sílu. Ve střetu zájmů v žádném případě nejsem, říká senátor Šlachta
-
Ukrajinská armáda přesouvá lidi z letectva k pozemním jednotkám. Týká se to až 5000 vojáků
-
Izraelci ví, že vítězství nad Hamásem není možné. Trump chce dohodu před inaugurací, říká novinářka