Největší muzeum pekařství v Evropě ukazuje i tisíce let starý mlýnský kámen

1. říjen 2018 07:14

Pekařský syn Peter Augendopler vymyslel v 70. letech minulého století recept na pravý kornspitz. Je držitelem licence na originální směs a dodává ji do stovky zemí z celého světa.

Rakouský multimilionář je i sběratelem a do světově jedinečného futuristického objektu v blízkosti hornorakouského Lince umístil jedinou ucelenou pekařskou expozici v Evropě.

Sbírku Petera Augendoplera tvoří 15 tisíc předmětů, které mají něco společného s chlebem. V muzeu pekařství – Paneu – jich vystavuje 1200.

Expozice je umístěná v netradiční budově postavené ze dřeva z neopracovaných trámů bez jediné hrany. Architektem je Wolf Prix, známý pro organické formy staveb. Budova je jediná svého druhu na světě.

Ve sbírce jsou předměty tisíce let staré, ale je zde i jeden šperk. „Kytice obilí a máku ze zlata a stříbra s kamélií z křišťálu navržená Coco Chanel. Je umístěná ve váze v knihovně s pěti tisíci knihami tematicky zaměřenými na pekařství,“ ukazuje ředitel Christoph Hain.

Předměty z celého světa jsou podle něj důkazem, že chleba a pečivo se pekly všude. Nejstarším exponátem v Paneu je devět tisíc let starý mlýnský kámen ze západní Sahary.

Mnoho předmětů pochází ze starého Egypta, z výbavy hrobek a králů. „Velmi hrdí jsme na takzvané Usirovo lože. Jde o dřevěnou desku opracovanou do obrysu stojící postavy boha Usira. Vnitřní část byla vyhloubená, zaplněná vlhkou hlínou, do níž se při pohřbu zaselo obilí. Deska byla součástí pohřební výbavy, zrno v hrobce vzklíčilo a symbolizovalo zmrtvýchvstání. Na světě jich je 120 a 24 z nich si můžete prohlédnout v Paneu,“ říká Christoph Hain.

Zajímavým předmětem je pekařský pohár ze sbírky Rudolfa Justa, českého textilního průmyslníka, který žil v Praze do roku 1972. Nasbíral unikátní kolekci zlatých mincí a raného míšeňského porcelánu.

V největším pekařském muzeu v Evropě najdete i totemy z Peru, obraz amerického umělce Roye Lichnsteina z perníku nebo dřevěnou cechovní pokladnici pekařů.

autor: Mária Pfeiferová
Spustit audio

Související