Naši sýraři jsou stejně dobří jako v Holandsku nebo ve Francii, říká šéf Madety

3. leden 2016

Jedním ze tří Jihočechů, kteří převzali 28. října 2015 vyznamenání od prezidenta republiky, je Milan Teplý, generální ředitel společnosti Madeta. Ocenění za zásluhy o rozvoj průmyslu jej podle jeho slov především překvapilo. A stejně tak i způsob, jakým se o něm dozvěděl.

„Během výstavy Země Živitelka prezident Miloš Zeman navštívil i Madetu. Když jsem ho vítal, zeptal se, co dělám 28. října večer, a řekl, až se hodím do gala a přijedu na Hrad,“ vzpomíná. Význam ocenění mu ale podle jeho slov dochází až v posledních týdnech, poté co vstřebal emoce.

Milan Teplý přišel do Madety, tehdy Jihočeských mlékáren, již v roce 1976. Za svého ředitelování vrátil firmě původní název a v letošním roce s ní oslaví výročí 110 let od založení. „Mlékárenství se za ty roky velice změnilo. Dnes se můžeme srovnávat se západním světem a v mnoha případech jsme dokonce lepší. Naši technici, mistři a sýraři jsou stejně dobří jako odborníci ve vyspělých mlékařských zemích Itálii, Francii a Holandsku,“ komentuje.

Přiznává, že do roku 2015 vstupoval s obavami, ale ty se nenaplnily. „Ukázalo se, že Madeta má jméno, a nedopadlo to tak špatně. Hospodářský výsledek bude dobrý, udržíme si stabilitu a finanční zdraví. Pro následující roky především zůstaneme českou firmou a budeme věci dělat tak, jak chceme, a troufám si tvrdit, že i úspěšně,“ říká.

Karel Mareš přinesl Kateřině Prouzové do studia bohatou ochutnávku sýrů

Za problém v České republice považuje to, že se zde potravinářský trh předal řetězcům, které mají zahraniční vlastníky. Navíc Milan Teplý považuje za hloupá některá opatření Evropské unie. „Zabývat se tím, jestli máslo tradiční nebo pomazánkové, a tím, kolik se smí vyrobit, to prostě považuji za špatné,“ zdůrazňuje.

Podle jeho slov je především potřeba hodně často připomínat českým spotřebitelům, že produkce v českých zemích vedená českými podnikateli je dostatečně tvrdě hlídaná a že místní jsou potraviny zdravé a nezávadné.

„Skutečně české výrobky dostaly renomé z hlediska kvality. Ten dozor je velice tvrdý a byť nás to někdy až štve, nebyl u nás nikdy žádný průšvih jako v jiných zemích. Než se český výrobek dostane ke spotřebiteli, musí splnit opravdu přísná kritéria,“ podotýká.

Mnozí lidé už se podle Milana Teplého naučili docenit českou kvalitu a kupují výrobky označené českou vlaječkou na obalu. „Žádané jsou například české plísňové sýry. Ty se zde dělají opravdu velice dobré, a to nejenom Madetě,“ doplňuje.

Madeta ale nezásobuje pouze český trh. Čtvrtina její produkce míří do zahraničí, především do arabského světa, ale i do jižní Ameriky. Výrobky z jižních Čech jsou již řadu let jedničkou na libanonském trhu, v Jordánsku nebo Spojených arabských emirátech.

Tyto země mají s českými sýry společného více, než by se na první pohled zdálo. „Bejrútská firma tady v 50. letech zahájila výrobu bílých sýrů úplně novou technologií. Jedná se o sýr, který se prodává v solném nálevu. My ho nyní vyvážíme až tři tisíce tun. Jeho výrobě jsme přizpůsobili podmínky v podniku v Plané a daří se nám,“ prozrazuje Milan Teplý.

autoři: Radim Bártů , Andrea Poláková
Spustit audio