Na úzkokolejku na pomezí jižních Čech a Vysočiny by se mohly vrátit vlaky. Zájem o provoz projevil nový dopravce
Brněnská společnost Gepard Express nabízí Jihočeskému kraji a Vysočině, že zajistí dopravu na historické úzkorozchodné trati. Na té nejezdí vlaky od poloviny října, protože stávající dopravce je v insolvenci a přišel o všechna oprávnění od Drážního úřadu. Pokud se všechny zúčastněné strany dohodnou, mohl by se na úzkokolejku do léta vrátit provoz.
Odejmutí licencí je u nás něco ojedinělého a mohlo naznačovat, že úzkokolejka definitivně skončí. Oba kraje, na jejichž území vlaky jezdily, ale už dřív avizovaly, že chtějí provoz obnovit, a to třeba i s jiným dopravcem.
Ten se teď skutečně našel, je jím společnost Gepard Express brněnského podnikatele Alberta Fikáčka. „S kraji začala jednání. Jihočeský kraj už od nás dostal nabídku, budeme o ní jednat příští týden. Vysočina ještě nabídku nedostala, protože nám chybí některé údaje, které potřebujeme pro vypočtení celkové ceny,“ potvrdil.
Společnost Gepard Express coby dopravce licenci a bezpečnostní osvědčení má, takže může začít jezdit ihned. „Teď to záleží především na provozovateli a majiteli infrastruktury. Náš cíl je takový, aby Jindřichohradecké místní dráhy na jednu ze svých dceřiných společností, která je finančně způsobilá, získaly úřední povolení na provozování dráhy. Na tom závisí vlastně úplně všechno,“ připomněl Albert Fikáček.
S jakými vlaky by Gepard Express na úzkorozchodné trati jezdil, záleží na dohodě s věřitelem, který vozidla vlastní. Vlaky by si chtěl dopravce od věřitele pronajmout.
Obce z okolí jindřichohradecké úzkokolejky založily spolek, který má pomoct s obnovou provozu. O členství v něm se přihlásilo 16 samospráv. „Pro nás je ta situace velmi nekomfortní a nepřehledná. Vůbec si netroufám odhadovat, jestli se podaří vrátit vlaky na koleje v jakékoli podobě během letošního roku,“ řekl starosta Černovic Jan Brožek.
Sám by upřednostnil, aby se na trať vrátil hlavně turistický provoz. „Já jsem si tu situaci vyhodnotil tak, že některé spoje se mohou daleko lépe nahradit autobusy. Ty poskytují větší komfort, jsou levnější, rychlejší. Pro mě osobně by byla zajímavá situace, kdyby vlaky jezdily v turistickém režimu a základní dopravní obslužnost by zajišťovaly alespoň částečně autobusy,“ dodal.
Související
-
Obce z okolí jindřichohradecké úzkokolejky založí spolek, který bude usilovat o obnovení provozu
Kvůli insolvenci a ztrátě několika licencí nejezdí několik měsíců vlaky na trati jindřichohradecké úzkokolejky. Obce založí spolek, který bude usilovat o obnovení provozu.
-
Nový dopravní terminál ve Veselí nad Lužnicí spojil vlakové a autobusové nádraží
Lidé ve Veselí nad Lužnicí využívají nový přestupní terminál, který propojuje autobusové a vlakové nádraží. Součástí projektu bylo i vybudování padesáti parkovacích míst.
-
Až 200 kilometrů za hodinu. Vlaky jezdí v novém koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi
Tři měsíce museli cestující mezi Sudoměřicemi a Voticemi přesedat z vlaků na autobusy. S prvním červencovým dnem ale výluka spojená s přepojením na nový koridor skončila.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Nový ministr Kulhánek je na Jesenicku. ‚Nevezu kufříky peněz, potřebuji reálnou zpětnou vazbu,‘ říká
-
Počet nakažených covidem stoupá. ‚Vidíme jen špičku ledovce,‘ varuje epidemiolog
-
Vědí, že mají většinu, tak to válcují. Jmenování Kulhánka mě děsí, hodnotí vládu Maříková z SPD
-
Interpol chce identifikovat 46 žen. Jejich pozůstatky našel po celé Evropě, žádá o pomoc veřejnost