Na kulisy Jihočeské divadlo za sezónu spotřebovalo dva kilometry dřevěných latí

Scéna v představení Žena jako druh
Scéna v představení Žena jako druh

Dlouhá práce předchází tomu, aby si diváci Jihočeského divadla mohli užít novou hru. Příprava scény, kulis a kostýmů začíná pět nebo šest měsíců před premiérou. Své o tom ví Pavel Krejčí, který v divadle působí jako mistr výroby a technolog jevištní výpravy.

„Nejprve přijede inscenační tým, to znamená režisér a výtvarníci, a seznámí nás se svou představou o scéně a kostýmech. Musíme se dohodnout, jak to bude fungovat,“ vysvětluje.

Pavel Krejčí, mistr výroby a technolog jevištní výpravy Jihočeského divadla

Jako mistr výroby se podle svých slov snaží představu umělců naplnit, ale ne vždy je to technicky možné. „Našimi limity jsou fyzikální, chemické a přírodní zákony. Ty nikdo nedokáže zlomit,“ komentuje s úsměvem.

Dílny, v nichž kulisy vznikají, se nachází mimo budovu Jihočeského divadla. Tam by totiž řemeslníci neměli dostatek místa. „Pracujeme v Hlinské ulici ve velké hale, kde se dá namalovat plátno o rozměrech až 7x10 metrů. Součástí je zámečnická dílna, čalounická dílna nebo krejčovna, kde se šijí kostýmy,“ popisuje Pavel Krejčí.

Momentálně se svými kolegy připravuje kulisy pro představení Pes baskervillský, které se hraje na otáčivém hledišti v Českém Krumlově od 11. června. Předchozí premiérou byla opera Aida.

Podle Pavla Krejčího je obvykle jednodušší připravit scénu pro představení, jejichž děj se odehrává v současné době. Historické kusy, pro které je nutné použít odpovídající nábytek nebo látky, dají zabrat více.

Řemeslníkům denně prochází pod rukama dřevo, kovy, látky, ale i polystyren. „Ty největší sochy a kameny jsou z polystyrenu,“ prozrazuje Pavel Krejčí. Jihočeské divadlo spotřebuje poměrně hodně materiálu. Jen za minulou sezónu na kulisy padly například dva kilometry dřevěných latí.

Při výrobě je také nutné myslet na to, aby se zavěšená kulisa skutečně udržela ve vzduchu nebo aby se po schodech dalo bez problémů chodit. „Občas si režisér nedá říct a trvá na něčem nevhodném, a to je pak podle mého názoru v představení vidět,“ říká Pavel Krejčí.

Scéna v představení Blackout

Kulisy navíc musí být vyrobené tak, aby se s nimi dalo snadno manipulovat. „Musíme je dostat do divadla a na jeviště, takže velké kusy se dají rozkládat. A je třeba myslet na to, abychom byli schopni přestavět scénu během dvacetiminutové přestávky při představení,“ doplňuje mistr výroby.

Do zákulisních dílen mohou brzy nahlédnout i sami diváci. Ateliér 3D Jihočeského divadla totiž pořádá exkurze s průvodcem. Jedna se uskuteční 27. května. „Tam lidé v předstihu uvidí věci na Psa baskervillského, toho máme teď všude plno,“ uzavírá Pavel Krejčí.

Celý rozhovor s mistrem výroby Jihočeského divadla si poslechněte v záznamu vysílání Českého rozhlasu České Budějovice.