Mirka Nezvalová: 17. listopad

17. listopad 2020

Dnešek je Mezinárodním dnem studentstva. Mimochodem, víte, že to je jediný mezinárodní den, který má český původ? 

Jsem ročník 1952, a tak jsme se ve škole učili o Janu Opletalovi, studentovi, který byl postřelen 28. října 1939, v den výročí vyhlášení samostatného československého státu při protinacistické demonstraci někde mezi pražskou Vodičkovou ulicí a  Karlovým náměstím. 11. listopadu zemřel.

O čtyři dny později se jeho pohřeb změnil v další protinacistickou demonstraci. Následovalo zatýkání studentů a 17. listopadu byly zavřeny všechny vysoké školy. Byla to událost, kterou zaznamenaly i světové dějiny. Událost, na kterou bychom měli dnes myslet i my.

Právě 17. listopadu v roce 1989 se další generace studentů vydala na vzpomínkový průvod, který skončil masakrem na Národní třídě. A vlastně byl zápalkou pro následnou sametovou revoluci. Shodou okolností bydlím už léta na českobudějovickém sídlišti Šumava v ulici, která nese jméno právě studenta Jana Opletala.

Zajímalo mě, jestli místní vědí, po kom je vlastně naše ulice pojmenována. Oslovila jsem deset náhodných kolemjdoucích a dozvěděla jsem se i to, že to byl asi nějaký generál nebo politik nebo prostě někdo, kdo má blízko k Českým Budějovicím. V obraze byli jen tři oslovení.

A tak mě napadá – co kdyby na začátku každé ulice s konkrétním jménem byla i cedulka, která vysvětlí, po kom je toto místo pojmenované. Občas prostě některé události z historie  potřebujeme připomenout.

Třeba to, že dnes je 17. listopadu a i díky odkazu Mezinárodního dne studentstva můžeme oslavit i Den boje za svobodu a demokracii.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.