Jak se obléct na kolo? Zapomeňte na bavlnu, funkční triko vždy poslouží lépe

Džíny a bavlněné triko se pro jízdu na kole rozhodně nehodí. Aby byla jízda co nejpříjemnější, vezměte si sportovní oblečení z funkčního materiálu. I ten nejlevnější funkční materiál má mnohonásobně lepší vlastnosti než bavlna
Džíny a bavlněné triko se pro jízdu na kole rozhodně nehodí. Aby byla jízda co nejpříjemnější, vezměte si sportovní oblečení z funkčního materiálu. I ten nejlevnější funkční materiál má mnohonásobně lepší vlastnosti než bavlna
0:00
/
0:00

Pokud se chystáte na kolo, stačí vám oblečení, které používáte i pro jiné sportovní aktivity. Je však dobré pořídit několik speciálních kousků, které zpříjemní jízdu. V dalším díle Návodu na cyklistiku na ně upozorňuje bývalý profesionální cyklista Lukáš Martinek.

Základní vrstvou by vždy mělo být spodní funkční triko s krátkým nebo dlouhým rukávem. To odvádí pot z těla a cyklista se díky tak cítí mnohem lépe.

Následuje dres. Barva ani nápisy nejsou rozhodující, zásadní je materiál. Existuje několik funkčních materiálů a i ten nejlevnější má mnohonásobně lepší vlastnosti než bavlna. Bavlněné triko na cyklistické vyjížďky nedoporučuji, a to ani v zimě jako spodní vrstvu.

Ideální je, pokud má dres silikonové proužky uvnitř rukávů, díky nimž se neposouvá po ruce. Také by měl být vybaven reflexními prvky pro větší bezpečnost a několika kapsami na zádech, do nichž si můžete dát sušenku, telefon a univerzální klíč pro případné opravy.

Cyklistické kraťasy nebo kalhoty volte s takzvanou vložkou, která pomáhá proti bolavému pozadí. Vložka je obvykle z antibakteriálního materiálu, proto není třeba nosit spodní prádlo, jehož švy často způsobují bolest v místě kontaktu s kůží. Kraťasy mohou být s kšandami nebo pouze na gumičku. Ty s kšandami jsou výhodnější tím, že mají více materiálu na zadní straně a chrání tak bedra a ledviny před chladem.

Na nohy patří ponožky z funkčního materiálu, můžete zvolit nízký nebo vysoký střih. Pro zlepšení krevního oběhu, obzvlášť pro ty, kdo trpí křečovými žilami, jsou vhodné kompresní podkolenky. Zakoupíte je v každém obchodě se sportovním vybavením.

Obujte sportovní obuv nebo přímo cyklistické tretry, které se uchycují do nášlapných pedálů. V žádném případě nedoporučuji jezdit v žabkách nebo sandálech, jakýkoli karambol totiž pak může vést ke zranění nohy.

Často opomíjenou a přitom nejdůležitější výbavou je přilba. Berte si ji i na tu nejkratší vyjížďku po městě

Vždy se vyplatí vzít si rukavice - letní bez prstů nebo zimní prstové. Cyklistické rukavice mají koženou úchopnou plochu, která zabraňuje vzniku mozolů z řídítek a efektivně ochrání dlaně při případném pádu. Palčáky na kolo v žádném případě nepatří.

Do chladného počasí si můžete pořídit návleky na nohy a ruce. Když se oteplí, snadno je schováte do kapsy. Vrchní polovinu těla chrání termobunda nebo větrová vestička. Cyklista by nikdy neměl vyjet bez pláštěnky, která je velmi skladná a v případě náhlé změny počasí zachrání před nachlazením.

Často opomíjenou a přitom nejdůležitější výbavou je přilba. Berte si ji i na tu nejkratší vyjížďku po městě. Do přilby se vyplatí investovat, především proto, že dražší bývají lépe nastavitelné na hlavu. Nikdy nekupujte přilbu bez pořádného vyzkoušení, co značka, to jiná velikost a tvar.

Vhodným doplňkem jsou brýle, které chrání oči nejen před škodlivým UV zářením, ale také před otravným hmyzem nebo prachem. Na kolo se nestyďte brát reflexní vestu, zachrání mnohdy i život a je dobré být vidět.

A poslední pravidlo, které mějte vždy na paměti: Na teplo nikdy nikdo nezmrzl. Vždy je lepší se v průběhu jízdy vysvléci, než v zimě nemít co na sebe.

NÁVOD NA CYKLISTIKU - seriál o všem, co patří k jízdě na kole. Připravuje Mária Pfeiferová, odborným garantem je Lukáš Martinek, bývalý profesionální cyklista, který nyní působí na Západočeské univerzitě v Plzni jako odborník na veřejné zdraví.

Všechny díly najdete zde.

Spustit audio

Související