Eva Kadlčáková: Dámské čtvrtky
Dana Medřická a Klára Polertová mají čtvrtky. Jiné představitelky jiných filmových rolí mají jiná pravidelná data pro „dělání si dobře“. A my, ženy z masa a kostí, máme také „své dny“. Jen není podmínkou, že musejí být nutně sexuální. A už vůbec ne, že to musejí být dny…
Adéla má týdny. Jednoho krásného dne se jako obětavá matka a oddaná manželka vrátila z rodinné dovolené a pochopila: „Už nikdy více.“ A od té doby tráví prázdniny SAMA.
Samotu miluje i Beata. Vstává pro ni každý den o hodinu dřív. Než se všichni probudí, ona prostě jenom čte noviny, luští křížovky a srká čaj. Že je to k nevíře? Tak to neznáte Cindy.
Cindy měří čas na sekundy. Svoje okamžiky si vychutnává u tramvajové tyče. Nemá čas na nic, jen cestou do práce a z práce stahovat a povolovat pánevní dno…
Diana světí pondělní podvečery. To k nim chodí dívka na hlídání a Diana smí na pár chvil vypadnout s kamarádkou na skleničku. Otáčejí štíhlé stopky ve stejně štíhlých prstech a mluví o lásce, o níž vědí, že jim jí bylo vyměřeno zatraceně málo.
Skleničky se chytá i Ema. Tráví s ní své privátní minuty na toaletě jejich luxusního domu pro osamělé. Skleničku už dávno nepoužívá. A minut povážlivě přibývá.
Gábina je první, která drží čtvrtky! Tvrdí, že pohyb v bocích je důležitý pro zdraví ženy. A že každá z nás si je za svou kondici zodpovědná sama. Cvičí aspoň jednou týdně – BŘIŠNÍ TANCE.
Hana si zamluvila kromě čtvrtka i úterý! Svému muži prostě oznámila: „Nemůžu umřít s vědomím, že jsem poznala jen tebe.“ A tak zatímco ona testuje testosteron v garsonce druhého života, její muž marně zpytuje ten první.
Charlotta má filmové středy. Z bijáků pro sebe saje tresť romantické melancholie. A když se vrátí domů, manžel ohleduplně odhání děti: „Nemluvte na maminku.“
Ivana hltá svá každodenní televizní odpoledne. Stává se hrdinkou nekonečných seriálů a její osud se zmítá mezi extatickým štěstím, exemplární zradou a fatální nudou: Fanda zase příde z práce a bude chtít pivo, knedlíky a ženskou!
Jiřina se „svých“ minut děsí. Manžel má Alzheimera a neskutečný sexuální apetýt. Jiřina při tom stále častěji pláče. Jiřina pláče i po tom. Její dny i noci provází zoufalá, hrozivě svůdná myšlenka…
Káťa je pořád sama. Exmanžel jí půjčuje děti na dva víkendy v měsíci. Žije jen pro těch devadesát šest hodin. Ve zbývajícím čase přemýšlí o skalách, jestli jsou dost vysoké, o řekách, jestli jsou dost hluboké a o prášcích, jsou-li dost silné.
Martina se těší na 14,00. To na to s tím jejím vlítnou…
Nela krade minuty pro e-mailovou korespondenci s milencem.
Olina je krade pro kontakt s milenkou.
Petra si nenechá ujít tenisové hodiny svých dětí, jsou to jediné chvíle, kdy si může v klidu vypít kafe.
Sylva se těší na Večerníčka: i se Zpívánkama a reklamou na smetanový krém má čtvrt hodiny na to, aby si zdřímla.
Táňa chodí každý pátek na partičku žolíků – ó ta slast, mít za povinnost jenom postupku!
Uršula o půlnoci tajně vyžírá ledničku.
Věra je sama sebou jen pětkrát denně před vrátnicí, když si smí dát čouda.
A Zuzka si myslí, že má svůj velký den teprve před sebou…
Zkrátka, co žena, to čtvrtek. A to jsme ještě neprobrali, jaké to má háčky…
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.