Do Budějovic denně dojíždí 20 tisíc lidí, dopravu a parkování má zlepšit několik změn

13. duben 2016

Doprava jsou dlouhodobou bolestí Českých Budějovic. Především v ranní a odpolední špičce se tvoří nekonečné kolony, chybí i parkovací místa. Jaké změny proto plánuje současná radnice, nastínil ve vysílání náměstek primátora pro dopravu František Konečný.

Jedna z výrazných úprav se bude týkat křižovatky u vlakového a autobusového nádraží. Velkým problémem je zde nebezpečné přecházení chodců, kteří nevyužívají podchod. „Je za tím víc důvodů – lidé se snaží najít co nejkratší cestu, a ta vede na povrchu, a mnozí se v podchodu se necítí nebezpečně, hlavně večer. Podchod také není uzpůsoben pro bezbariérové užívání,“ myslí si František Konečný.

Město proto již brzy začne s úpravami prostoru. Nově zde budou moci odbočit autobusy vlevo ze
Žižkovy ulice, zastávky MHD se přesunou před nádražní budovu a na silnici vyrostou dva nové světelné přechody pro chodce. Jeden povede od hotelu Grand k Mercury centru, tedy místem, kde nyní lidé nebezpečně přebíhají ulici, druhý povede od Mercury centra přes Nádražní ulici.

Změny by podle Františka Konečného neměly na místě zpomalit dopravu. „Město si nechalo udělat simulaci a zjistilo se, že nedojde k zásadnímu zpoždění. Nejslabším místem v oblasti je křižovatka Nádražní a Rudolfovské ulice a tím je limitován celý provoz. Když tam jsou kolony dnes, zůstanou i po úpravách u nádraží,“ uvedl.

Práce mezi vlakovým a autobusovým nádražím by měly začít v červnu, potrvají asi dva měsíce. Podle náměstka primátora se řidiči nemusí bát velkého omezení, silnice se plně uzavírat nebude.

Čtěte také

Dalším diskutovaným tématem je rozšíření zón placeného parkování. Radnice projekt převzala již po minulém vedení a v principu chce pokračovat. „Chceme připravit oblast Pražského předměstí, to znamená ohraničení ulicemi Pražská, Nádražní, Rudolfovská a Na Sadech. Váže se to na vybudování záchytného parkoviště v Jírovcově ulici a vybudování trasy elektrominibusů, které odtud budou jezdit do centra,“ říká František Konečný.

Do Českých Budějovic podle něj denně dojíždí 20 tisíc lidí, velká část z nich používá auta a parkuje na místech, která pak chybí místním obyvatelům. Rozšířením placeného stání by mělo přibýt 20 až 30 procent míst právě pro občany, kteří zde bydlí nebo podnikají.

„Neznamená to, že místní budou platit parkování v automatech, ale dostanou kartičku a budou tam moci stát. Pro dojíždějící pak bude sloužit záchytné parkoviště nebo si prostě budou muset zaplatit na těch nově zpoplatněných místech,“ zdůrazňuje náměstek primátora. Nová pravidla na Pražském předměstí by měla platit už od poloviny příštího roku.

Náměstek českobudějovického primátora pro dopravu František Konečný

Uvažuje se také o výstavbě parkovacího domu u Sportovní haly. „Byl by na příjezdových trasách a zároveň v docházkové vzdálenosti od centra, takže by mohl zachytit hodně lidí. Jeho výstavba je ale podmíněna získáním dotací z Evropské unie, v současné době připravujeme projekty,“ uvedl František Konečný.

Velmi se podle něj osvědčily preferenční pruhy pro MHD, hromadná doprava skutečně zrychlila a někteří lidé jí začali dávat přednost před vlastním vozem. Nyní proto radnice plánuje rozšíření vyhrazeného pruhu pro MHD na výjezdu z Husovy ulice směrem Na Sady.

Centrum města mají nově obsluhovat elektrobusy, čímž se hromadná doprava po mnoha letech vrátí na náměstí Přemysla Otakara II. „Proti jsou někteří majitelé nemovitostí, ale jedná se skutečně o malé vozy, je to naprosto ekologická a tichá doprava. Naopak si myslím, že podnikatelé v centru to uvítají, protože tam přijede víc lidí,“ komentuje náměstek primátora.

Velkým dlouhodobým projektem je pak podle něj takzvaný inteligentní systém řízení dopravy. Křižovatky ve městě by měly být osazeny kamerami a detektory tak, aby bylo možno řídit dopravu systémově. Vše by mělo být kompletně hotové šesti let.

autoři: Andrea Poláková , Jana Urbanová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.