Dálnice kolem Budějovic má být hotová v roce 2023, tunel ale až o rok později. Stát i samosprávy teď řeší, jak vytvořit provizorní dopravní napojení

11. únor 2021 14:07
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy „Máme tam připravenou veškerou techniku,“ řekl Rýdl k rozšiřování dálnice. Opravy v tomto úseku dálnice nabraly zpoždění a neskončily před zimou tak, jak měly. Auta tam pořád jezdila ve zúžených jízdních pruzích. V minulém týdnu se po sněžení na D1 vytvoř

Stavbu dálničního obchvatu Českých Budějovic o celkové délce 18 kilometrů se nepodaří dokončit najednou. Zásadním problémem je zhruba kilometrový tunel Pohůrka na východním okraji krajského města. Kvůli nutné změně stavebně - technologického postupu bude hotový nejdříve na konci roku 2024.

Samotný obchvat bez tunelu bude ale provozuschopný už o rok dříve. Vláda, kraj i město teď proto řeší, kudy dočasně vést už tak přetíženou dopravu.

Tunel Pohůrka se měl podle původních plánů stavět za pomoci takzvaných Milánských stěn. Tento postup ale znemožňuje agresivní spodní voda. Za použití jiného technologického postupu by stavba tunelu mohla začít ještě letos v létě.

„Zhotovitel už má pokyn k provádění takzvaných předvýkopů tak, aby si práce mohl připravit pro hloubení samotných jam, takže předpokládáme, že v nejbližších týdnech budou práce zahájeny v celé té oblasti,“ vysvětluje Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Kromě prodražení, které bude podle aktuálních odhadů asi 200 miliónů korun, je pro obyvatele Českých Budějovic zásadní hlavně časové zpoždění. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka za hnutí ANO jsou momentálně na stole dvě varianty, jak řešit dopravu v době, kdy bude hotová dálnice bez tunelu:

„Buď je to specifickou komunikací, která by se udělala uvnitř města, nebo by se to celé zprovoznilo naráz až v roce 2024. V každém případě pro mě je rok 2025 neakceptovatelný a dohodli jsme, že se stavba akceleruje a bude do konce roku 2024.“

Je nutná dohoda

Jihočeský hejtman Martin Kuba z ODS v této souvislosti kritizuje i vedení Českých Budějovic, které vyčetl nečinnost v přípravě dalších staveb navazujících na stavbu dálnice. Zmínil například podjezd po českobudějovickým nádražím. Kraj je podle hejtmana Kuby připravený ho stavět, ale ze strany města nemá potřebná rozhodnutí.

„To je věc, která se vleče na městě už roky, nemáme žádné územní rozhodnutí,“ říká hejtman Martin Kuba s tím, že odhadované náklady tři čtvrtě miliardy korun jsou pro krajský rozpočet extrémním zatížením, ale je nutné si nyní říci, co všechno je teď nutné udělat.

Primátor města Jiří Svoboda z hnutí ANO kritiku hejtmana odmítá a doufá, že se vláda, město i kraj co nejdříve dohodnou na společném řešení vzniklé situace.

„Věřím, že se podaří dojít k nějaké dohodě, že se ŘSD podaří urychlit zejména dostavbu tunelu,“ dodává Jiří Svoboda.

Mimo tunelu Pohůrka nabral zpoždění i celý dálniční obchvat města v trase Úsilné - Třebonín. Podle původních plánů měl být v provozu už v roce 2022. Ředitelství silnic a dálnic ale přesto stále počítá, že u hranic s Rakouskem dálnice D3 bude v roce 2025.

Celou reportáž Matěje Vodičky si poslechněte online, nebo si ji stáhněte k pozdějšímu poslechu do svých počítačů či mobilů.

Spustit audio